Na prevádzkové náklady v USA vyhráva elektromobil Nissan Leaf.

Predaje vozidiel s elektrickým alebo hybridným pohonom sú v USA pomerne slabé.

Faktom ostáva, že elektrickým autám sa v USA veľmi nedarí. V roku 2013 tvoril predaj hybridov, plug-in hybridov a elektromobilov len 3,8 %. V tomto roku má dané číslo klesnúť až na 3,6 %. Pokles však sleduje celkové spomalenie predaja automobilov. Konečný počet predaných kusov teda klesne pod pol milióna. Navyše podstatu týchto čísel majú na svedomí hybridné vozidlá.

V rámci porovnávania kúpy a vlastníctva elektromobilov Američania porovnávali benzínovú Hondu Civic, Toyotu Camry, Toyotu Prius (hybrid), Chevrolet Volt (plug-in hybrid) a Nissan Leaf (elektromobil). Rozhodnými kritériami boli cena, dane, financovanie, palivo, poistenie, servis, daňové úľavy a iné.

V slovenských alebo európskych podmienkach by sme pravdepodobne dosiali výsledky iné. Karty by zamiešali aj vozidlá s naftovými motormi. Na druhej strane sa však zdá, že vlastniť elektromobil v USA dáva ekonimický zmysel.

U nás by dané porovnanie pre elektromobily až tak dobre nedopadlo. Ich predaje štát nepodporuje.

V rámci 5 ročných prevádzkových nákladov pri prejazdení 15 tisíc míľ (24 140 km) ročne suverénne vyhráva elektrický Nissan Leaf aj napriek druhej najvyššej obstarávacej cene. Za ním sa umiestnil hybrid a plug-in hybrid. Benzínové autá majú prevádzkové náklady najvyššie. Je nutné však dodať, že plug-in hybrid a elektromobil dosiahli svoje výsledky vďaka daňovým úľavám. Z ekonomického hľadiska však vlastnenie takýchto vozidiel dáva zmysel. Problém je v tom, že daňové úľavy a dotácie sú v rôznych krajinách a častiach sveta rozdielne, niekde prípadne žiadne.

Na adresu elektromobilov sa nepriaznivo vyjadril profesor John DeCicco z University of Michigan. Podľa jeho slov sú tieto vozidlá dobré len do veľkých miest. V dohľadnej dobe podľa neho k rozšíreniu jednoducho nedôjde najmä z ekonomických dôvodov. Odvoláva sa na výskum National Academy of Science, podľa ktorého ani v roku 2050 nebudú dostupné také batérie, ktoré by mohli nájsť využitie v celom spektre dopravných prostriedkov. Tieto slová sú v prudkom rozpore s rôznymi správami, ktoré predpovedajú výrazné zvýšenie kapacity akumulátorov a pokles ich cien už v najbližších rokoch. Skutočné smerovanie nám teda odhalí až čas.

Zdroj: wsj.com

Prečítajte si aj. Tesla a Panasonic spolu postavia gigatováreň na batérie