Evaluácia jazdenky je po 3 rokoch pod spaľovákom
Firma Cap HPI prichádza s dátami, ktoré sú veľmi priaznivé pre tých, ktorí zvažujú kúpu jazdeného elektromobilu. Podľa údajov spoločnosti je totiž po troch rokoch na trhu priemerný elektromobil asi o 8,5% lacnejší než rovnaký model poháňaný spaľovacím agregátom. Táto správa pravdepodobne nepotešila potenciálnych majiteľov nových elektromobilov. Po štyroch rokoch sa tento cenový rozdiel ešte viac prehĺbi a dosiahne takmer 14%! Najvýraznejší pokles hodnoty zaznamenávajú menšie elektromobily.
Dôvody rýchlej degradácie ceny
Čo stojí za rýchlou degradáciou ceny pri elektromobiloch? Na cenu má určite vplyv aj veľmi dynamický rozvoj v technologickej sfére, pretože elektromobily sú doslova nabité modernými technológiami. Ďalším faktorom je nižšia dôvera potenciálnych kupcov k starším modelom.
Údaje neklamú
Cap HPI podkladá svoje tvrdenia aj údajmi z britského trhu. Ako príklad si vzali automobil Opel Corsa Ultimate, ktorý mal nájazd 60 000 kilometrov. Jeho priemerná cena na trhu jazdených vozidiel je po 3 rokoch okolo 11 800 €, ak sa bavíme o modeli s benzínovým agregátom. Pre elektrickú verziu modelu s rovnakým nájazdom je cena okolo 10 400 €. Nové vozidlo v elektrickom prevedení bolo ale o 7 000 € drahšie!
Na trhu s jazdenými vozidlami sa však nájdu aj výnimky. Ako príklad uvádzajú automobil Hyundai Kona Electric s rovnakým nájazdom ako spomínaná Corsa. Po troch rokoch si tento model udržal rovnakú hodnotu ako jeho mild-hybridná verzia.
Opačným príkladom je elektrické BMW i7, ktoré si na trhu zachováva vyššiu hodnotu ako jeho hybridná verzia. Treba však podotknúť, že obe verzie výrazne strácajú na hodnote.
Rastúca dostupnosť jazdených elektromobilov
Podľa Chrisa Plumba, špecialistu spoločnosti Cap HPI na ojazdené elektromobily, je rastúci dopyt po týchto vozidlách výsledkom ich nárastu ponuky a dostupnejších cien na trhu jazdených vozidiel. Motoristi sa rozhodujú pre jazdené elektromobily aj v dôsledku vysokých cien pohonných hmôt, pričom po dvoch rokoch môže cena nového elektromobilu klesnúť až na polovicu oproti jeho pôvodnej hodnote.
Tento prudký pokles by mohla zmierniť väčšia dôvera v batérie elektromobilov zjednotenými informáciami o ich stave. O to sa v tejto dobe snaží ako prvé Volvo a v roku 2027 to bude povinná súčasť elektromobilov predávaných v EÚ.
Ďalšou prekážkou pri kúpe nového alebo ojazdeného elektromobilu sú vysoké mesačné splátky. Podľa prieskumu cenového porovnávača Quotezone si elektromobily zvyčajne vyžadujú poistenie, ktoré je až o 54 % vyššie v porovnaní s ich spaľovacími verziami.
Zdroj: Pravda.sk, BMW, Opel, depositphotos