Ak v tej dobe len sedem rokov starej čínskej automobilke BYD niekto veril, bol to americký miliardár Warren Buffett, ktorý v roku 2008 kúpil necelých 10 percent akcií. Svoju investíciu vlani a predvlani čiastočne rozpredal, aj tak sú ale jeho zisky rozprávkové. Z vysmievanej značky sa totiž medzičasom stal konglomerát, ktorý dnes šliape na päty najväčším automobilovým koncernom.
Finálne čísla za rok 2023 by sme mali mať k dispozícii v priebehu pár týždňov, maximálne mesiacov, už dnes to ale vyzerá, že BYD je bezpečne v prvej desiatke najväčších výrobcov áut.
Na dostrel už je Ford a Honda
Podľa agentúry Reuters sa firme BYD podarilo od januára do decembra 2023 predať približne 3,02 milióna automobilov. To je neskutočný medziročný nárast o 61,9 percenta, pričom automobilka podľa všetkého berie titul najväčšieho výrobcu plug-in hybridov a elektromobilov.
Kým čiastočne elektrifikovaných áut vyrobila zhruba 1,4 milióna, čisto elektrických áut postavila až 1,6 milióna kusov. Za december 2023 stihla podľa všetkého predať 340 tisíc benzín-elektrických vozidiel a skoro 191 tisíc batériových modelov.
Kam uvedené čísla BYD posúvajú? Berte to podmienečne, ale podľa všetkého na celkové desiate miesto vo výrobe áut na svete. Prvá je tradične Toyota (10,65 milióna áut), druhé VW (6,28 milióna), tretí Hyundai (6,89 milióna), štvrtý Stellantis (6,4 mil.) a nasleduje Renault-Nissan-Mitsubishi (6,28 mil.), GM (4,87 mil.), Honda (3,97 mil.), Ford (3,95 mil.) a za nimi spomínaný BYD. Pre úplnosť, desiate je Suzuki (3,01 milióna áut).
Pokiaľ ide o celkovú výrobu automobilov, Tesla za čínskym koncernom už zaostáva. BYD navyše predstihol Muskovu firmu aj na domácom trhu. Otázkou akurát ostáva, či Číňania predstihli Teslu vo výrobe elektromobilov i globálne.
Predpovede sa zatiaľ líšia. Niektorí odhadujú, že Tesla by mohla za rok 2023 dodať až 1,82 milióna áut a to by znamenalo, že americká automobilka svoju pozíciu obháji. Iní si zase myslia, že táto predpoveď je príliš optimistická a Musk ju nenaplní. Bez ohľadu na výsledok je však v tejto chvíli jasné, že ak sa niekto smeje, nebude to výstredný americký miliardár. Pretože BYD jeho firme buď tesne dýcha na krk, alebo jej už stihol ukázať chrbát.