Zatiaľ čo skôr zavedená fáza embarga platila len pre ropu prepravovanú po mori, oddnes sa pravidlá sprísnili a týkajú sa tiež Slovnaftu, ktorý bude nútený spracúvať aj inú ako ruskú ropu. Otestoval si to už v minulom roku. Novú cestu, ktorou bude Slovnaft ropu ku nám dovážať, sprostredkujú ropné tankery. Tie ju prepravia do Chorvátska a odtiaľ poputuje ropovodom Adria smerom ku nám na Slovensko. S tým sú však spojené vyššie náklady ako pri pôvodnom dovážaní výlučne ruskej ropy.
Najnovšie sprísnenie embarga na ruskú ropu bude zaťažkávacou skúškou pre európske rafinérie a otestuje ich pripravenosť na odklon od ruskej ropy. „V tomto roku očakávame, že takto nahradíme zhruba 30 % pôvodne ruskej ropy alternatívnou ropou,“ uviedol pre TASR hovorca Slovnaftu Anton Molnár.
Cieľom EÚ je po vypuknutí vojny na Ukrajine obmedziť finančné príjmy Ruska získavané z exportu ropy. Mesačne pritom Rusko do krajín EÚ vyvážalo aj v posledných mesiacoch stále nezanedbateľné množstvá ropných produktov, v októbri 2022 napríklad dosiahli hodnotu 2,3 miliardy eur, uvádza Eurostat.
Ceny palív zatiaľ nerastú
Čo sa týka cien palív, bezprostredný vplyv ruského embarga na slovenských čerpačkách zatiaľ nevidno, nafta i benzín sa predávajú zhruba za rovnakú cenu, na úrovni okolo 1,60 eura za liter. Benzín tak v krátkom čase zdražel na rovnakú cenu ako nafta.
Analytici predpokladajú rást cien palív. „Predpokladáme, že na ceny pohonných látok v Európe bude embargo pôsobiť prorastovo. Nafta sa totižto do EÚ dovážala hlavne z Ruska, alebo vyrábala hlavne z ruskej ropy,“ vysvetlila pre TASR analytička 365.bank Jana Glasová.
Foto: cz.depositphotos.com