Ako včera informoval generálny riaditeľ švédskej automobilky Jim Rowan, svetová premiéra nového Volva EX90 prebehne 9. novembra. Výrobca tento model prezentuje ako „štart novej éry“ a nenaráža tým ani tak ani na jeho elektrický pohon, ako skôr na bezprecedentné bezpečnostné štandardy, ktoré firma použila v jeho konštrukcii.
Rowan v krátkom propagačnom videu hovorí o „najmodernejších technológiách a software“ na palube, ktoré EX90 umožnia „vidieť“ okolo seba vďaka senzorom, radarom, kamerám a lidaru, teda laserovému skeneru umiestnenému na streche auta. Šéf Volva prirovnáva ich chystanú novinku s revolúciou v bezpečnosti, ktorú spôsobilo zavedenie bezpečnostných pásov v 50. rokoch.
Volvo sa netají tým, že chce v dlhodobom horizonte dosiahnuť stav, kedy ich autá „nebudú viac búrať“ a navyše majú byť uhlíkovo neutrálne. Tento plán švédska značka rozbehla v roku 2007, pričom cieľom nie je len dostať smrteľné zranenia cestujúcich vo Volvách na nulu, ale úplne eliminovať chce aj vážne zranenia.
Jim Rowan hovorí, že ich nové elektrické SUV má byť spolu s posádkou chránené neviditeľným bezpečnostným štítom, ktorý má zohľadňovať nielen okolité prostredie, ale tiež chovanie samotného vodiča. Spomínaný lidar je spojený s vysokovýkonnými riadiacimi jednotkami a je nastavený tak, aby fungoval vo dne, v noci či pri diaľničných rýchlostiach.
Aby ste mali nejakú predstavu o tom, čo všetko má táto technológia dokázať, Rowan ponúka konkrétny príklad. Ich technika má byť bez problému schopná rozpoznať napríklad pneumatiku pohodenú v noci na ceste na vzdialenosť 120 metrov alebo chodca zo vzdialenosti 250 metrov.
Práve tento dosah má dať vodičovi a ďalšej technike na palube dosť času na to, aby sa vyhol prekážke alebo bol schopný pred ňou zastaviť. Snímače spolu so softwarom majú odhaliť náladu vodiča, teda či je unavený, rozrušený, schopný sústrediť sa, alebo či nepotrebuje pauzu. V prípade, že šoféra premôže spánok, automaticky zastaví a pri zdravotných problémoch privolá pomoc. Radarová kontrola interiéru tiež zaregistruje zabudnuté dieťa v sedačke len tým, že rozpozná jeho dýchanie, respektíve drobné pohyby, ktorého dýchanie sprevádzajú.
zdroj: Volvo, Autoya.info