I napriek tomu, že v Európskom parlamente robia snáď všetko pre to, aby sa spotreba a tým pádom aj emisie CO2 znížili, nedeje sa tak. Odhalila to štúdia, ktorá sa zaoberá emisiami z dopravy už od roku 1990.  Doprava je vraj jedinou oblasťou, v ktorej emisie rastú, namiesto toho, aby klesali. Na šťastie, takúto tendenciu majú len spomínané emisie CO2. Tie skutočne škodlivé látky, ako pevné častice a oxidy dusíka, sú na ústupe.

Emisie CO2 z dopravy tvoria v Nemecku z celkových emisií len 18%. Dnešné motory sú síce úspornejšie a vyprodukujú menej emisí, no ich vysoký počet potom v tabuľkách robí neplechu. Nemôžme teda povedať, že tlačenie na výrobcov nemá žiadny efekt, no z laického pohľadu sa to tak môže zdať. Okrem tohto faktoru vplýva na neustále zvyšovanie emisií aj to, že autá sa jednoducho zväčšujú a tým pádom aj priberajú. A keď už sú pribraté, potrebujú aj vyšší výkon. A s vyšším výkonom príchadzajú zas a znova vyššie emisie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

„Všimli sme si, že veľa technických vylepšení a trend posunu k úspornejším autám neznamená veľký rozdiel,“ vyjadrila sa Maria Krautzbergerová, šéfka nemeckej Federálnej agentúry životného prostredia, ktorá túto štúdiu vypracovala. Za čo však moderným motorom môžeme poďakovať je fakt, že znečistenie je omnoho menšie. Keby boli všetky dnes jazdiace autá staré, bez katalyzátorov a DPF filtrov a iných vymožeností, aké by asi bolo množstvo emisií? Treba však vziať do úvahy aj to, že ľudia si začali kupovať väčšie a silnejšie autá preto, lebo majú menšiu spotrebu ako kedysi pri rovnakom výkone. Keby sme teda ostali pri menších autách, emisie by boli zas nižšie. Je to ako začarovaný kruh.

Zvyšujúci sa počet vozidiel

Situácii nenapomáha ani zvyšujúci sa počet nákladných automobilov. Medzi rokmi 2000 a 2013, stúpla preprava nákladu na nemeckých cestách takmer o jednu tretinu. Krautzbergerová sa snaží presadiť tzv. „urgentné zmeny“, ktoré by zvýšili podiel lodnej a železničnej dopravy. Na otázku, či je toto tá správna cesta, si všetci odpovedzme sami. Je predsa známe, že veľké, nákladné lode vyprodukujú najviac emisií. Okrem toho obsahujú urgentné zmeny aj emisné limity pre nákladné autá a mýto pre vozidlá nad 3,5 tony. 

Okrem samých zlých správ prináša štúdia aj zopár dobrých. Pevné častice a oxidy dusíka sú vraj na nižšej úrovni. Ďalej štúdia chváli recykláciu, ktorá je vraj so svojimi 79% najvyššia v Európe (hovoríme o Nemecku, samozrejme). Na počudovanie štúdia vraví, že takýto systém je dobrý a funguje. A to z jednoduchého dôvodu. Emisie z dopravy tvoria 18%, no 82% zvyšných emisií sú od roku 1990 na ústupe.

Nakoniec pridávam ešte jedno časozberné video z nemeckej diaľnice, aby ste si vedeli predstaviť, aké obrovské množstvo áut ňou denne prejde.