Okolo emisnej normy Euro 7 sa rozpútalo hotové peklo. Zákonodarcovia ju mali už dávno predstaviť a automobilky už mali vedieť, na aké limitné hodnoty musia navrhovať svoje nové autá. Nič z toho sa však zatiaľ neudialo a ako sa ukazuje, dôvodom bola nová, podstatne zložitejšia a komplexnejšia metodika. Medzi ekologickými aktivistami, politikmi, konštruktérmi a ekonómami sa totiž rozpútala doslova horlivá debata, v ktorej si každý presadzuje to svoje. Isté je len to, že Euro 7 už mala byť dávno známa, no nie je. Ako sa však zdá, konečne nebude zohľadňovať len emisie vychádzajúce z výfukov samotných áut. Začne posudzovať aj environmentálny dopad elektromobilov, čo je pri posudzovaní vplyvu áut na životné prostredie úplná novinka.
Čím ťažšie, tým horšie
Aktivisti, no aj konštrukčné tými niekoľkých automobiliek už dávno upozorňovali na nerovnosti, ktoré pri posudzovaní vplyvu áut na životné prostredie medzi elektromobilmi a autami so spaľovacím motorom panujú. Najnovšie sa do debaty nahlas pridáva už aj Predsedníčka Výboru Európskeho parlamentu pre dopravu, Karima Delli. „Hlavný zdroj emisií tuhých častíc z cestnej dopravy za súčasného stavu nespadá do rozsahu pôsobnosti noriem Euro. Existuje však technológia, ktorá dokáže výrazne znížiť emisie, ktoré nie sú spôsobené výfukovými plynmi, najmä pokiaľ ide o brzdový prach,“ hovorí Delli. A nie je sama, na pôde EÚ sa stále častejšie spomínajú práve prachové častice a nový legislatívny tlak na znižovanie hmotností elektrických áut. Tá sa totiž ukazuje ako nekontrolovateľne rastúca veličina, ktorú je potrebné začať regulovať. Ako uvádza EÚ, očakáva sa, že nadchádzajúce normy týkajúce sa emisií z automobilov, takzvaný zákon Euro 7, ktorý má byť predstavený v júli 2022, už budú zahŕňať okrem emisií z výfukových plynov aj emisie z brzdových doštičiek. Podľa súčasného predpisu Euro 6 sa regulujú len pevné častice vypúšťané cez výfukové potrubie. Zatiaľ čo Euro 7 rozšíri rozsah pôsobnosti zákona na brzdové doštičky, častice uvoľňované z pneumatík nebudú do zákona zakomponované, najmä kvôli otázkam ako tieto emisie najlepšie merať.
zdroj: Euractiv