Na emisnú normu Euro 7 čakajú automobiloví výrobcovia ako na zjavenie. Nie že by sa ňa tak tešili, naopak, spôsobuje im obrovské vrásky na čelách a nevedia, do akej miery sa im ešte oplatí udržiavať tie ktoré spaľovacie motory pri živote. Jedno je isté, Euro 7 výrazným spôsobom zdražie spaľovacie motory a ich protiemisné periférie, čo spôsobí výrazný nárast ceny za individuálnu mobilitu. Ako hovorí aktuálny šéf značky VW, Thomas Schäfer, Euro 7 podstatným spôsobom zmení vzájomné postavenie elektromobilov a áut so spaľovacími motormi. Jednoducho povedané, musíme sa pripraviť na výrazné zdraženie áut so spaľovacími motormi.
Budú drahšie, než sme plánovali
Tentoraz nie je reč len o autách so spaľovacími motormi, ale aj o elektromobiloch. Ako priznáva Thomas Schäfer, aj ceny elektrických áut porastú. Na trhu sa totiž obrovsky dvíhajú ceny za energie a najmä za nerastné suroviny potrebné na výrobu nových elektrikých áut. Vývoj ide síce dopredu a prichádzajú nové technológie menej náročné na drahé suroviny, no spolu s nimi rastie dopyt po kvantite, ktorý je násobne väčší. Je zrejmé, že surovín je málo a výrazne sa s nimi obchoduje. „Pri súčasnom vývoji nákladov je ťažké plánovať cenu auta, ktoré uvedieme na trhu až v roku 2025. Týka sa to nielen nákladov na materiály, ale ja nákladov na prácu. Obidva tieto faktory tlačia ceny nových áut prudko hore,“ komentuje situáciu šéf značky VW, Thomas Schäfer.
Za vodou však nie sú ani nové autá so spaľovacími motormi. „Jedna vec je jasná, až príde Euro 7, povedie to k výraznému zdraženiu áut so spaľovacími motormi,“ potvrdzuje smutný fakt Schäfer. Zároveň prezrádza, že všeobecne rastie tlak na ďalšie šetrenie a zvyšovanie efektivity. „S ohľadom na našu nákladovú efektivitu sme si vo VW stanovili ambiciózny program a preto sa pozeráme na každú jednu skrutku z hľadiska materiálových nákladov. Každý rok sa snažíme v rámci našich procesov ušetriť 5 – 6 %,“ povedal pre nemecké médiá a agentúry Thomas Schäfer.
zdroj: Reuters, VW Group