EURO normy sú hlavným spôsobom klasifikácie emisných tried vozidiel. Bez správneho emisného štandardu nemôžete vstúpiť do viacerých miest v Európe. Celý zoznam nájdete tu.
V súčasnosti je v platnosti emisná norma EURO 6d Temp. Automobilky s ňou majú problémy predovšetkým z dôvodu zmeny metódy merania - počas reálnej jazdy. Platnosť emisnej normy je od 1. septembra 2018 do konca r. 2019. Od r. 2020 by mala byť už v platnosti iba norma Euro 6d, ktorá sa od 6d Temp líši v odchýlke – odchýlka medzi WLTP a RDE môže byť maximálne 110 %, pričom pri emisnej norme Euro 6d už iba 50 %. Už len prechod medzi Euro 6c a 6d Temp znamená, že za rok musia výrobcovia všetky svoje motory upraviť. To však, samozrejme, nie je z rôznych technických dôvodov úplne možné. Preto viacero áut výrobu skončilo, pozastavilo alebo po novom sa do predaja v nových generáciách už ani nedostanú...
Odkedy EURO normy platia?
Norma |
Osobné autá |
Ľahké úžitkové autá |
Kamióny a autobusy |
Motocykle |
Mopedy |
EURO1 |
Júl 1992 |
Október 1994 |
1992 |
2000 | 2000 |
EURO2 |
Január 1996 |
Január 1998 |
1995 |
2004 | 2004 |
EURO3 |
Január 2000 |
Január 2001 |
1999 |
2007 | 2007 |
EURO4 |
Január 2005 |
Január 2006 |
2005 |
2016 | 2017 |
EURO5 |
September 2009 |
September 2010 |
2008 |
2020 | 2020 |
EURO6 |
September 2014 |
September 2015 |
2013 |
||
EURO6 RDI |
September 2017 |
September 2017 |
September 2017 |
RDE znamenajú "skutočné jazdné emisie". V podstate to predstavuje zmenu merania emisií nie v čisto laboratórnych podmienkach, ale v reálnej premávke. Cieľom je zabezpečiť redukciu množstva emisií v prostredí. Na druhej strane tu je meranie spotreby podľa WLTP. To je skratka pre Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Predstavuje celosvetovo harmonizovaný testovací štandard pre ľahké úžitkové vozidlá a popisuje nové pravidlá určovania hodnôt spotreby paliva. Na základe reálnych jazdných údajov získaných z celého sveta tento postup simuluje realite blízku jazdu automobilom aj v laboratórnych podmienkach.
Pýtate sa, prečo sa táto zmena neprejaví v prechode na Euro 7? Jednotlivé euronormy mali za úlohu znižovať množstvo vypustených emisií do ovzdušia. Po celé roky ostávala metodika merania zhruba rovnaká. A to do momentu, kým sa nezistilo, že rozdiely v premávke a v laboratóriu sa výrazne líšia - prejavenie kauzy Dieselgate - kedy riadiaca jednotka vedela vydedukovať, že je auto na testoch.
Povolené emisie produkované benzínovými motormi
Norma | CO (g / km) | NOx (g / km) | HC (g / km) | HC + NOx (g / km) |
---|---|---|---|---|
Euro 1 | 3,16 | - | - | 1,13 |
Euro 2 | 2,20 | - | - | 0,5 |
Euro 3 | 2,30 | 0,15 | 0,20 | - |
Euro 4 | 1,00 | 0,08 | 0,10 | - |
Euro 5 | 1,00 | 0,06 | 0,10 | - |
Euro 6 | 1,00 | 0,06 | 0,10 | - |
Celková stratégia a limity do budúcnosti
Celkovou stratégiou Európskej únie je, aby automobilky predávajúce automobily v Európskej únii znížili flotilové (celej značky) emisie zo 130 g/km na iba 95 g/km do roku 2020. Po tomto roku znížiť emisie o 20 % do roku 2025 a o 37,5 % do roku 2030 na základe aktuálnych údajov z roku 2021. Teda automobilky špekulujú a budú sa snažiť dosiahnuť hraničný limit 95 g/km, pretože ak by dosiahli nebodaj lepší výsledok napríklad 90 g/km, museli by vyvinúť ešte vyššie úsilie na splnenie ďalších percentuálnych znížení emisií a navyše by získali konkurenčnú nevýhodu, keďže konkurencii s 95 g/km by stačilo znížiť emisie na vyššiu akceptovateľnú úroveň. Už toto trochu naznačuje, že systém nie je nastavený správne ani teraz.
Povolené emisie produkované naftovými motormi
Norma |
CO (g / km) | NOx (g / km) | HC + NOx (g / km) | PČ (g / km) |
---|---|---|---|---|
Euro 1 | 3,16 | - | 1,13 | 0,18 |
Euro 2 | 1,00 | - | 0,70 | 0,08 |
Euro 3 | 0,64 | 0,50 | 0,56 | 0,05 |
Euro 4 | 0,50 | 0,25 | 0,30 | 0,025 |
Euro 5 | 0,50 | 0,18 | 0,23 | 0,005 |
Euro6 | 0,50 | 0,08 | 0,17 | 0,005 |
Zdroj: tfl.gov.uk, transportpolicy, urbancccessregulations.eu
Foto: shutterstock