Európa je už dlhodobo známa svojim tvrdým postojom k využívaniu fosílnych palív, spaľovacím motorom a podpore elektrických áut. Neraz je vnímaná ako kontinent s najtvrdšími legislatívnymi podmienkami, zatiaľ čo väčšina USA sa javí ako krajina, kde si s emisiami svojich áut veľké starosti nerobia. A hoci na tom niečo pravdy je, s nástupom kabinetu aktuálneho amerického prezidenta sa časy menia. Americké úrady prijali prísnejšie kritériá určujúce podstatne rýchlejšie uťahovanie emisných kohútikov.
Do roku 2030 polovica elektromobilov
Američania sa už pred časom zaviazali k priemernému ročnému tempu znižovania emisných limitov nových áut na úrovni 1,5 %. S nástupom nového prezidenta však tlak zosilnel a úrady poriadne pritvrdili. Schválili totiž výrazne rýchlejší medziročný pokles emisií na úrovni 5 – 10 %, ktorý bude platný už pre autá od modelového roku 2023. Podľa nového záväzku musia do roku 2026 klesnúť priemerné emisie CO2 na jednu míľu na hodnotu 161 gramov, čo predstavuje ekvivalent hlboko pod 5 l/100 km. Metodika zohľadňujúca aj jazdu po diaľnici a celkovo reálnejšie podmienky však dovolenú priemernú spotrebu dvíha na celých 6 litrov na 100 km. Ťažké pickupy a úžitkové automobily budú mať limity pochopiteľne benevolentnejšie, presné limity CO2 sa totiž odvíjajú od konkrétnej kategórie vozidla, ktorých je hneď niekoľko. Sprísňujúca sa legislatíva si však kladie za cieľ dosiahnuť v roku 2030 až 50 % podiel plnohodnotných elektromobilov na celkových predajoch nových áut. Zdá sa tak, že transformácii od spaľovacích áut s veľkými motormi k plnohodnotným elektromobilom sa nakoniec nevyhne mekka veľkoobjemových benzínových motrov.
zdroj: Reuters