Podľa najhoršieho scenára by energetická kríza v Európe mohla znížiť výrobu áut o takmer 40 %, čo štvrťročne predstavuje viac ako jeden milión vozidiel, respektíve štyri milióny na konci roku 2023. Správa S&P Global Mobility prízvukuje, že dodávateľský reťazec automobilového priemyslu naďalej čelí následkom pandémie covidu-19 a nemalý vplyv má tiež ruská invázia na Ukrajinu. Teraz ho postihnú problémy súvisiace so stúpajúcimi cenami energi alebo dokonca výpadkami elektriny.
„Pri prudko stúpajúcich cenách energie by krutá zima mohla ohroziť určité oblasti automobilového priemyslu, a to tak, že nebudú schopné udržať svoje výrobné linky v chode,“ uvádza sa v správe.
Zatiaľ čo automobilová veľmoc, Nemecko, je stále priveľmi závislé na ruskom plyne a postupne sa zbavuje elektriny vyrábanej z jadra, ale ako také má v rukách silnejšie karty, pokiaľ ide o rozpočtové nástroje na prekonanie krízy, iní sú na tom oveľa horšie. Stačí sa pozrieť na výrazne zadĺžené štáty, ako je napríklad Taliansko.
Odborníci pritom upozorňujú, že aj keď automobilový priemysel zvládne najbližšiu zimu, stále nemusí mať vyhraté a pokiaľ sa Európa nepripraví na zimu o rok neskôr, mnohí dodávatelia nemusia prežiť. Očakávania expertov sa tak zhodujú v tom, že krízové časy v automobilovom priemysle pretrvajú dlhšie obdobie.
Automobilky reagujú na energetickú krízu zelenými projektmi, príkladom je bratislavský Volkswagen, ktorý minulý týždeň zosumarizoval svoje doterajšie kroky smerujúce k šetreniu energií a oznámil ďalšie ambície zamerané na tepelné čerpadlá či fotovoltiku.
Zdroj: Reuters