Aká je definícia SUV a kto má vôbec platiť drahé parkovanie?
Hneď na úvod treba povedať, že ani rakúski Zelení nedávajú odpoveď, resp. neprinášajú riešenia na úskalia nového ustanovania z francúzskeho Paríža. To hovorí, že autá nad 1,6 tony budú platiť za parkovanie trojnásobok, teda 18 eur za hodinu.
Politici chceli takto vytrestať majiteľov SUV. Bizarné však napríklad je, že niektoré menšie autá predávané práve ako SUV môžu hmotnostnú hranicu podliezť, zatiaľ čo do tejto kategórie vozidiel s drahým parkovaním spadnú aj niektoré autá (napríklad z kategórie kombi), ktoré teda rozhodne za SUV považovať nemôžeme.
Potvrdzuje sa, že téma parkovania v centrách miest je zdrojom početných diskusií naprieč Európou. Mnohí politici sa tým napokon ani netaja, no ich reštriktívne návrhy bývajú často nepriamym spôsobom, ako zakázať a vyhnať autá z miest. Vo vybraných rakúskych mestách sa rozprúdila debata o nových nariadeniach v súvislosti s tým, čo najnovšie schválil Paríž (teda, malá časť jeho obyvateľov).
Starosta Innsbrucku Georg Willi (Zelení) sa pustil do útoku proti SUV a tvrdí, že zaparkované autá zaberajú na verejných priestranstvách príliš veľa miesta: "Vozidlá SUV zaberajú viac miesta ako menšie autá. A ak je priestor limitujúcim faktorom, potom si musíme povedať, že čím viac miesta potrebujete, tým viac zaplatíte."
Je otázne, ako to chce primátor Innsbrucku realizovať. Na základe hmotnosti ako v Paríži? Alebo na základe rozmerov vozidla, ako sa o tom nedávno diskutovalo v Nemecku? Nevedno.
Nepriamy zákaz SUV? Konflikt dvoch strán bez riešenia
Primátor Salzburgu Harald Preuner (zo strany rakúskych ľudovcov) si žiadny reštriktívny model ako v Paríži nevie predstaviť. Ide pritom o stranu, ktorá je vládnym partnerom Zelených na spolkovej úrovni. Zdôrazňuje obavy z porušovania ústavného práva i nerovného prístupu a vidí ťažkosti už pri definovaní SUV. V skutočnosti v krajine neexistuje žiadna zákonná definícia toho, čo je vlastne SUV.
Rakúsky motoristický klub ÖAMTC pridáva argument, že niektorí automobiloví výrobcovia ponúkajú určité modely ako SUV najmä preto, aby sa čo najlepšie predávali. Máme ich - vrátane malých SUV v mestách - len kvôli tomu viac skasírovať na parkovaní? Rakúski Zelení trvajú na svojom. Odstupňovanie cien parkovania podľa dĺžky vozidla alebo emisií CO2 je vraj rozumný krok zodpovedajúci potrebám dnešnej doby.
Zdroj: Heute.at