Koncom 90. rokov sa začali v Európe a Amerike stále viac objavovať Kórejské autá. Časy, keď si z Japonských áut robili ľudia posmešky si nepamätám a nezažil som ich, no iste poznáte Českú prúpovídku: Japonec až na konec, ktorá už dávno neplatí, ak vôbec kedy platila. Časy, keď sme si robili posmešky z Kórejských áut si väčšina z nás veľmi dobre pamätá. Posmeškom panovalo Daewoo, no Hyundai ani Kia nezaostávali. Posmešky a vtipkovanie skončili len ostatné 3 roky. Postarala sa o to posledná generácia áut z Kóreje. Kórejci potrebovali na vstup do prvej ligy polovičný čas ako Japonci, len asi 15 rokov!



To, že Čína rastie v každom smere ako z vody nikomu vysvetľovať netreba. Po roku 2000 sa tam viacerí továrnici rozhodli vyrábať aj autá. Na hrubo podobným spôsobom ako kedysi Japonci a neskôr Kórejci - výrobou už vymyslených typov. No pre chýbajúce morálne či legislatívne zásady a tiež pre svoju veľkosť a silu Čína dovolila na hulváta kopírovať, doslova pajcovať to, čo Japonci a Kórejci robili licenčne a podľa autorských práv a zmlúv. Úprimne, boli momenty, keď som si myslel, že superkrátky čas Kórejcov Číňania ešte skrátia. No zdá sa, že sa im to celkom nepodarí...

V Číne aktuálne operuje až 50 automobilových značiek. Drvivá väčšina z nich len sprosto kopíruje a dlho neprežijú. No aj tak, ten počet je dychberúci a potvrdzuje, že niečo také je možné naozaj len v Číne a nikde inde!

Agentúra Bernstein Research nedávno vyprodukovala 200 stranový report, ktorý do podrobná rozoberá súčasný stav Čínskych áut. Prieskum urobili naozaj pedantne. Kúpili si dve čínske autá, doviezli ich do Európy a tu ich v dielni postupne rozobrali do poslednej skrutky. Štúdia tiež obsahuje podrobnejšie rozhovory s vysokými zástupcami hlavných výrobcov áut Chery, Brilliance, SAIC a Great Wall. Ukázalo sa, že veľa veľkých svetových výrobcov zdržuje koniec spoločných podnikov, lebo prevážna väčšina zahraničných automobiliek neberie Čínsky trh dostatočne vážne.



Jedinou výnimkou tohto pravidla sú GM a SAIC. GM napumpovalo do Číny ohromné množstvo peňazí a výsledkom je že autá od SAIC sú celé ligy vzdialené ostatným Čínskym výrobcom v oblasti dizajnu a konštrukcie. Štúdia dokazuje, že väčšina áut pochádza z reverzného inžinierstva zahraničných modelov (autá vzniknuté rozobratím iného) kde je najpopulárnejšou predlohou Toyota Corolla. Tento stav zodpovedá investíciám do vývoja, ktoré sú v priemere na úrovni 100 miliónov dolárov za rok. Kým by sa vám to mohlo zdať veľa, špičkové značky ako VW a Toyota minú ročne na vývoj 1 miliardu dolárov. A práve tu je dôvod, prečo Čínske automobilky ešte istý čas nebudú schopné konkurovať...

Zoznam Čínskych automobiliek

Zoznam a logá čínskych automobiliek

Zoznam a logá čínskych automobiliek