V EÚ sme mali koncom minulého roka približne 250 tisíc verejných nabíjacích staníc pre plug-in hybridy a elektromobily. Že je to slušné číslo? Záleží na uhle pohľadu. Podľa momentálne stanovených cieľov Európskej komisie by mali do roku 2030 klesnúť emisie oxidu uhličitého produkovaného osobnými automobilmi o 37,5 percenta. Bruselským úradníkom sa však málilo, preto pred dvomi mesiacmi predstavili ešte ambicióznejší plán nazvaný „Fit for 55“, ktorý by mal okresať produkciu CO2 do roku 2030 dokonca o 55 percent.
Cieľ je to nepochybne krásny, má však isté pehy, ktoré sa nedajú úplne prehliadnuť. Samotná komisia uznáva, že už v prípade splnenia pôvodnej méty by v roku 2030 muselo stáť popri cestách EÚ približne 3 milióny nabíjačiek. Pri prechode na nový plán „Fit for 55“ ich však bude musieť byť až 6 miliónov. A realita?
Toto je stav verejných nabíjačiek platný v septembri 2020.
Ako sme už spomenuli, vlani sme mali zhruba 250 tisíc verejných nabíjacích bodov, keď sa však pozriete na ich rozloženie na mape EÚ, tá obrovská disproporcia medzi východom a západom bije do očí. A práve na tento fakt sa snaží upozorniť aj Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA).
Podľa jej zistení nemá 10 z 27 členských štátov únie v priemere ani jednu verejnú nabíjačku na 100 kilometrov ciest. Vo všetkých týchto krajinách je pritom podiel elektromobilov (s výnimkou Maďarska) nižší než 3 percentá. A môžeme pokračovať...
Varšava je na tom s nabíjačkami možno relatívne dobre, ale zvyšok Poľska? Jeden nabíjací bod na 250 km.
Stav: zúfalý
V osemnástich členských krajinách EÚ je v priemere menej než 5 nabíjačiek na 100 km ciest a len v štyroch štátoch je ich viac než 10 na 100 km. Naopak ak budete chcieť nabiť svoj elektromobil alebo plug-in hybrid na ulici v Rumunsku, Poľsku, Litve či Grécku, budete musieť v priemere cestovať 200 alebo dokonca ešte viac kilometrov.
„Spotrebitelia nebudú môcť prejsť na elektromobily, ak pozdĺž ciest, kde jazdia, nenájdu dosť nabíjacích staníc,“ upozorňuje Eric-Mark Huitema, generálny riaditeľ ACEA a dodáva: „Pokrok v niektorých západoeurópskych štátoch je povzbudivý, ale nemal by byť dôvodom, aby sme zabúdali na zúfalý stav v iných krajinách EÚ.“
Asi najväčší kontrast je vidieť pri porovnaní Holandska s Poľskom. Kým prvá krajina stojí so 47,5 nabíjačkami na 100 km v čele EÚ, osemkrát väčšie Poľsko má jednu nabíjačku na 250 kilometrov. „Návrh nariadenia o infraštruktúre pre alternatívne pohony, ktorý je súčasťou balíka Fit for 55, bohužiaľ nie je v súlade s ambíciami Európskej komisie v oblasti cieľov CO2,“ dodáva šéf ACEA Eric-Mark Huitema. Keby ale aj bol, pomôže to niečomu?
Európski úradníci totiž radi zabúdajú nielen na zásadné rozdiely v hustote nabíjacích bodov v rámci EÚ, ale ignorujú tiež sociálny nepomer, respektíve dramatické rozdiely v príjmoch medzi jednotlivými štátmi únie. Inak povedané, s ohľadom na vysoké ceny elektromobilov mať infraštruktúru nestačí. Pritom aj tá je v stave, že v porovnaní s ctižiadosťou EK pôsobí ako výsmech.
zdroj: EK, shutterstock, ACEA