Japonské spoločnosti, ako je napríklad Toray, ako prvé upozornili na snahu európskych úradníkov zakázať použitie uhlíkových vlákien v automobilovom priemysle. Ak by taký návrh prešiel, významne by ovplyvnil (nielen) japonský priemysel zameraný na vyspelé materiály, ale pochopiteľne tiež automobilky, ktoré sa použitím karbónu snažia znižovať hmotnosť svojich produktov. Na túto skutočnosť aktuálne upozorňuje s odvolaním na svoje zdroje japonský ekonomický denník Nikkei.

Strach z recyklácie

Ako uvádza jeho správa, EÚ má údajne obavy, že by uvoľnené uhlíkové vlákna z karbónových komponentov mohli predstavovať zdravotné riziko pri ich likvidácii. Článok poukazuje tiež na fakt, že Európska únia v súčasnosti rokuje o revízii smerníc zameraných na autá po skončení ich životnosti, ktoré okrem iného upravujú aj podmienky recyklácie vyradených vozidiel.

Práve v spomínanom návrhu sa prvýkrát objavujú tiež uhlíkové vlákna, teda nie priamo karbónové kompozity z ktorých sú produkované. V každom prípade by sa však akákoľvek regulácia vlákien logicky dotkla aj súčiastok z nich vyrobených.

Výnimky existujú, lenže...

Súčasné smernice regulujú použitie olova, ortuti, kadmia či šesťmocného chrómu. Napriek tomu, že sú klasifikované ako nebezpečné prvky, za určitých podmienok sa môžu na povolené výnimky v autách objaviť. Najväčší výrobcovia sa ich však radšej zbavujú a podobne sú na tom tiež hlavní dodávatelia pre automobilový priemysel – snažia sa chrániť svoj environmentálny image, a preto ich vyraďujú z ponuky.

Ak by boli uhlíkové vlákna skutočne pridané na uvedený zoznam, s veľkou pravdepodobnosťou by k nim automobilky a dodávateľský reťazec začali pristupovať rovnako.

Ozvite sa, ak sa vás to týka

Ak bude zákaz uhlíkových vlákien prijatý, mal by začať platiť od roku 2029. Nikkei však dodáva, že EÚ s veľkou pravdepodobnosťou narazí na značný odpor najväčších výrobcov uhlíkových vlákien a očakáva sa, že sa nim pridajú aj automobilky. Tie sa totiž snažia znižovať hmotnosť vozidiel kvôli tlakom na elektrifikáciu pohonu, ktorá váhu áut naopak zvyšuje.

Automobilky dnes odoberajú 10 až 20 percent celkovej výroby uhlíkových vlákien, značná časť potom končí v leteckom priemysle, dodáva správa denníka Nikkei.

zdroj: Nikkei Asia