V médiách sa sporadicky objavujú informácie o tom, že Európska komisia konečne začína chápať skutočné potreby motoristov na starom kontinente.
Vraj chápe, že nemusia mať dostatok prostriedkov na nákup drahých elektromobilov. Chápe, že im nemusia vyhovovať ich konštrukčné obmedzenia či infraštruktúra. A že EK tiež pochopila, že len ona môže automobilky zachrániť od hroziacich drakonických či až likvidačných pokút za nedávno sprísnené limity emisií oxidu uhličitého, ak si vodiči v Európe v roku 2025 nekúpia dosť batériových vozidiel.
Ak sa trochu orientujete v týchto reáliách, nemusíme zdôrazňovať, že to, čo aktuálne médiami lieta, nie je pravda...
Vyrobíme problém, potom vám ho možno pomôžeme vyriešiť
Pravdou je, že sa automobilky spolu s firmami vyrábajúcimi komponenty pre automobilový priemysel snažia u Európskej komisie apelovať na zdravý rozum. Aj preto koncom januára hostila exekutíva EÚ až 22 kľúčových postáv, vrátane najvyšších šéfov BMW, Mercedesu, Volkswagenu, Renaultu, spoločnosti Robert Bosch, Valeo a ďalších, aby prebrali možnosti, ako výrobcom uľahčiť ich situáciu.
Akokoľvek to znie neuveriteľne, európski úradníci skutočne po dlhej dobe prejavili blahosklonnú ochotu baviť sa o problémoch automobiliek, ktoré im sami spôsobili rigidnou politikou nastavenou bez vzájomného dialógu.
Tlačia Česi, Nemci, Taliani a ďalší, ale uspejú?
Pravdou tiež je, že výsledky týchto jednaní zatiaľ nepoznáme. Navyše neustále prebiehajú ďalšie a ďalšie rokovania.
Aktuálne boli bruselským úradníkov predstaviť svoj pohľad zástupcovia českého „Sdružení automobilového průmyslu“ (SDA), spoločne s nemeckými kolegami z VDA (Verband der Automobilindustrie). Žiadali, aby EK zrušila pokuty za neplnenie sprísnených limitov CO2 pre predávané nové autá a zároveň aby zaviedla dočasné moratórium, ktoré by zastavilo pribúdanie nových a nových regulácií.
5. marca sa ukáže
Súčasný stav, ktorý zďaleka nepripomína ústup Európskej komisie, pre ČTK popísal výkonný riaditeľ SDA, Zdeněk Petzl. „Vnímame posun v myslení Európskej komisie i kľúčových hráčov, ale až čas ukáže, či to povedie k reálnym výsledkom,“ dodal.
Ako sa k tejto situácii bruselskí úradníci postavia, zistíme už 5. marca 2025. EK má práve v tento deň odhaliť takzvaný akčný plán pre automobilový priemysel. „Dúfame, že naše pripomienky budú zohľadnené, jedno je ale isté. Nemôžeme si dovoliť opakovať minulé chyby, teda topiť sa v stratégiách bez jasných krokov k realizácii,“ dodal Zdeněk Petzl.
Nezrušíte nové limity, zaplatíme na pokutách 15 miliár eur
Samotné moratórium má dať automobilkám vydýchnuť, aby najprv mohli zaviesť už platné regulácie a zvážiť ich celkový dopad. Samotné sprísnené pokuty za emisie CO2 majú byť podľa „automotivu“ naopak zrušené úplne.
Šéf Renaultu, Luca de Meo odhaduje, že v opačnom prípade európske automobilky zaplatia na pokutách až 15 miliárd eur! Ich jedinou šancou je zvýšiť podiel elektromobilov v celkových registráciách nových áut na 20 percent. Problém je ale v tom, že tržný podiel batériových vozidiel naopak klesá. Vlani medziročne o jeden percentný bod, zo 14,6 na 13,6 percenta.
Priaznivci elektromobilov by sa nemali tešiť predčasne
Mnohí poukazujú na januárové výsledky predaja elektromobilov na najväčšom európskom trhu (v Nemecku) a tvrdia, že tento pohon zažíva ohromný boom. Inak povedané, že automobilky bez problému splnia nové prísnejšie limity CO2.
Áno, v priebehu prvého mesiaca 2025 sa v Nemecku skutočne medziročne predalo až o 50 percent viac batériových áut! Domáce média však krotia nadšenie. Január 2024 (s ktorým porovnávame) bol prvým mesiacom bez tamojšieho ekologického bonusu a predajcovia v tom čase zaznamenali mimoriadne zlé výsledky (mimochodom aj kvôli predčasným novým registráciám na konci roka 2023).
Podporíme konkurenciu, zničíme priemysel, zvýšime emisie
Zelení lobisti, napríklad z agentúry Transport & Environment, si myslia, že Európska únia by nemala ustupovať tlaku európskych automobiliek a neoslabovať ciele emisií CO2 v roku 2025. Napríklad spoločnosti E-Mobility Europe a ChargeUp Europe v otvorenom liste predsedníčke EK, Ursule von der Leyenovej, napísali, že vybrané pokuty by mali ísť na ďalšie dotácie elektromobilov. A nezaujíma ich, že na trhu nie je momentálne dostatočný dopyt po tomto type áut. „Ústup od tejto politiky by bol katastrofou,“ tvdia.
Časť zelených úplne odtrhnutých od reality potom hovorí, že by európske firmy s prísnejšie nastavenými limitmi CO2 mohli uspieť, ak by znížili výrobu benzínových a naftových áut a nakupovali emisné kredity od Tesly či čínskych výrobcov.
Absurditu tohto „dobrého nápadu“ trefne popísal Gianluca Di Loreto, partner poradenskej spoločnosti Bain & Company: „Automobilky by v zásade nakupovali zelené kredity od krajiny, ktorá je najväčším znečisťovateľom životného prostredia na svete a financovali by tým čínskych výrobcov, na ktorých EÚ práve uvalila clá.“
zdroj: Reuters, Reuters, Automobilwoche, ČTK cez Novinky