Aby sme si rozumeli... Proti plug-in hybridom v zásade nič nemáme. V istom zmysle je to určite veľmi racionálne spojenie dvoch overených technológií, ktoré sa dokážu v niektorých konkrétnych podmienkach výborne dopĺňať.
Problém je akurát v tom, že daná kombinácia spaľovacieho a elektrického motora nefunguje všade, musíte počítať s vyššou cenou a samozrejme musíte nabíjať. Potom dostanete auto schopné jazdiť za málo a navyše bude i „čisté“, aj keď bude logicky záležať na tom, ako bola ona elektrická energia vyrobená a aké dlhé budú vaše trasy. Ako sa k tomu postavila EÚ?
Tvárila sa, že pri meraní spotreby PHEV stačí počítať len palivo ubúdajúce z nádrže, že elektrika je čosi, čo máme asi zo vzduchu, a preto to môžeme zanedbať. Navyše normované testy boli a sú také krátke, že si v nich dobíjacie hybridy väčšinou vystačili práve s energiou z batérií a čo bude potom, keď sa vybijú, sa už nikto nepýtal. No a tomu je zrejme koniec.
Asi nie hneď, oficiálne stanovisko zatiaľ nikde nezaznelo. Obvykle spoľahlivá stránka Automotive News s odvolaním na svoje zdroje však uvádza, že by EÚ mala sprísniť metodiku merania spotreby a emisií oxidu uhličitého po kritike, ktorú (zaslúžene) schytala. Odkedy?
Termín zatiaľ nepoznáme, hovorí sa ale o roku 2025, pričom úradníkom až teraz začalo prekážať, že skutočné emisie sú v praxi asi štyrikrát vyššie v porovnaní so štandardnými skúškami podľa WLTP.
Nová metodika by samozrejme znamenala, že splnenie predpísaných flotilových emisií bude pre automobilky opäť zložitejšie, náročnejšie a drahšie. A to zrejme o dosť. Vlani registrácie plug-in hybridov v EÚ vôbec prvýkrát prekonali predaje áut s čisto naftovými motormi, a aby sme boli presní, hovoríme o čísle 1,9 milióna PHEV.
Zaujímavé pritom je, že EÚ chce do nového merania spotreby dobíjacích hybridov zahrnúť nielen prepracovaný a komplexnejší test, ale má záujem využiť i výsledky prevádzkovej efektivity zo samotných áut na cestách. Ak ste to totiž náhodou nezaregistrovali, od roku 2021 sú automobilky povinné montovať do nových áut rekordér zapisujúci vašu reálnu spotrebu a podľa potreby si úradníci môžu tieto dáta vyžiadať.
Ďalšie jednania na túto tému by mali prebehnúť už tento týždeň, pričom definitívne rozhodnutie o zmenách a termíne zavedenia novej metodiky merania by sme mali spoznať do konca tohto roka.
zdroj: Autonews Europe