Európska únia sa chystá na veľké reformy, ktorých súčasťou má byť okrem iného aj šetrenie s energiami a zároveň dostatočná legislatívna „motivácia“ prestať používať fosílne palivá. Súčasťou plánov Európskej komisie je zastropovanie cien elektrickej energie pre výrobcov, ktorí vyrábajú elektriku z iných palív ako plyn. „Ich zisky sú astronomické a idú na úkor európskych spotrebiteľov,“ povedala na adresu pripravovaných opatrení predsedníčka Európskej komisie. Ursula von der Leyen však prezradila aj to, že výrobcovia fosílnych palív sa majú pripraviť na mimoriadne zdaňovanie. Detaily a mechanizmus zdaňovania zatiaľ zostáva tajomstvom.
Zdražovanie mobility
Čo takýto krok bude znamenať pre motoristov odkázaných na používanie áut na fosílne palivá, asi netreba vysvetľovať. EÚ teda nekompromisne pokračuje vo svojom zámere vytlačiť autá s motormi na fosílne palivá definitívne z trhu a užívateľov starších áut so spaľovacími motormi dostatočne „motivovať“ prejsť na „čistejší“ spôsob mobility. Ochrana životného prostredia je samozrejme šľachetný a nespochybniteľný cieľ, ako sa však ukazuje, EÚ sa momentálne ocitá vo vlastnej pasci, kedy nedokáže sama vyrobiť dostatok elektrickej energie, aby naplnila svoje ambiciózne ciele. Už teraz odborníci predpovedajú masívne zdraženie elektrickej energie, vrátane energií používaných na dobíjanie elektrických áut. Spolu s vyššími obstarávacími cenami elektromobilov to znamená výrazne drahšiu mobilitu. Či už tú elektrickú, alebo v krátkej budúcnosti vďaka dodatočnému zdaňovaniu aj tú na fosílne palivá. Na vzniknutú situáciu sa snažia reagovať aj automobilky, ktoré už postupne opäť začínajú s vývojom menších elektrických modelov, ktorých predajné ceny by sa aspoň čiastočne priblížili doterajším väčším autám s konvenčnými motormi. Stranou pritom nezostáva ani vodík, ktorý začína v EÚ naberať na význame. „Vodík môže pre Európu zmeniť hru, musíme prejsť z okrajového trhu na masový trh s vodíkom,“ doplnila na margo nového smerovania EÚ Ursula von der Leyen.