Európska únia sa opäť priblížila k cieľu odstrániť z ciest autá so spaľovacími motormi. Pôjde na to direktívne, nie tzv. voľnou rukou trhu, jej zámerom je totiž legislatívne zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi. Všetkých, teda aj áut upravených na spaľovanie LPG, CNG, hybridov, aj plug-in hybridov. Momentálne sa tvorí legislatíva, ktorá by celý proces zlegalizovala. Návrh Európskej komisie hovorí o roku 2035, čo sa zákonodarcom vo výbore pre životné prostredie sediacim v Európskom parlamente páči a hlasovali za. Znamená to, že návrh pokračuje ďalej a zatiaľ sa meniť nebude. Nepodporili však ďalšiu časť návrhu, ktorá hovorila o výraznom sprísnení emisií od roku 2030 (pre osobné a ľahké úžitkové autá). Jej účelom bolo vytvorenie podmienok na jednoduchší prechod zo spaľovacích áut k elektromobilom (prípadne vodíkovým autám). To okamžite vyvolalo kritiku ekologických aktivistov, „zelenej“ frakcie v parlamente, aj niektorých poslancov z výboru pre životné prostredie. Hlasovanie za sprísnenie totiž neprešlo len tesne. „Fakt, že tento návrh hlasovaním neprešiel, nie je založený na priemyselnej realite, ale len na ideologickom postoji spočívajúcom v tom, že nechceme koniec spaľovacích motorov,“ rozhorčene reagoval Pascal Canfin, predseda výboru pre životné prostredie.
Akceptovať nebudeme ani syntetické palivá z obnoviteľných zdrojov!
Výbor pre životné prostredie bol nekompromisný a hlasoval aj proti používaniu syntetických palív vyrobených z obnoviteľných zdrojov. Argumentovali tým, že hoci by sa vyrábali s využitím „zelenej“ energie a boli by uhlíkovo neutrálne, určite by neboli emisne neutrálne, pretože pri ich spaľovaní sa uvoľňujú oxidy dusíka. „Pomocou noriem pre CO2 vytvárame prehľadnosť pre automobilový priemysel a výrazne stimulujeme inovácie a investície do vývoja nových technológií používaných v autách. To časom zlepší životné prostredie a pomôže dosiahnuť naše ciele,“ obhajuje postoj Európskej komisie Jan Huitema z Európskeho parlamentu.
Takto nekompromisné postoje ostro odsúdila organizácia CLEPA zastupujúca dodávateľské reťazce pre automobilový priemysel. EÚ vytýka, že nemá technologicky neutrálny prístup a útočí vyslovene na spaľovacie motory bez ohľadu na palivá, aké spaľujú. „Európska komisia svojim hlasovaním riskuje zánik pol milióna pracovných miest v dodávateľskom reťazci. Hodnoty merané len na konci výfuku znamenajú de facto zákaz spaľovacích motorov, zahodenie obrovského know-how a technológií, ktoré vedia byť klimaticky neutrálne,“ povedala Sigrid de Vriesová z organizácie CLEPA.
zdroj: Euractiv