Keď sa na trhu začali objavovať prvé plug in hybridy, mnohí ich označovali za prelomové riešenie a skutočný prínos pre ekológiu. Veľká skupina odborníkov však už vtedy dvíhala varovný prst a upozorňovala na ich protekciu pri emisnej legislatíve. Ich emisie sa totiž vypočítavali podľa úplne iných vzorcov ako pri bežných autách, čím získavali neoprávnenú výhodu a ani tie najúspornejšie benzínové, či naftové autá s nimi nedokázali pri hodnotení množstva CO2 udržať krok. Iróniou osudu bolo, že v reálnej premávke boli práve konvenčné autá mnohokrát výrazne úspornejšie a ekologickejšie. Problém sa postupne prehlboval, až pohár trpezlivosti pretiekol a z plug in hybridov sa postupne stala lovná zver. EÚ našla nástroj, ako identifikuje ich reálne emisie a podľa toho zmení aj ich emisné zatriedenie.
Za 5 rokov len reálne emisie
Zmenu legislatívneho prístupu pri hodnotení emisií plug in hybridov treba chápať aj v kontexte presadzovania elektromobility a nástupe prísnejšej emisnej normy, ktorá zasiahne všetky autá so spaľovacími motormi. Do akej miery sa dotkne aj batériových elektromobilov, zatiaľ zostáva otázne, isté však je, že už aj na ne chystá EÚ poriadny bič a príde čas, kedy nebudú považované za autá neprodukujúce žiadne emisie CO2 (nepriamo), prípadne emisie pevných častíc. Do roku 2024 chce EÚ zbierať dáta z tzv. čiernych skriniek plug in hybridných áut a podľa nich následne od roka 2025 určiť novú metodiku "papierového" hodnotenia ich emisií. O dva roky neskôr dokonca pritvrdí a emisie bude zisťovať len pri reálnej jazde.
Organizácia Transport & Environment obviňuje automobilky, že ich produkty zvádzajú zákazníov k nesprávnemu používaniu tým, že plug in hybridy používajú malé batérie so slabými reálnymi dojazdami a pomalým nabíjaním, takže ich využívanie podľa pôvodného zámeru je v praxi takmer nemožné. A ak áno, len pre veľmi úzku skupinku. Ekológovia obviňujú automobilky, že plug in hybridy zámerne využívali len na znižovanie flotilových emisií, hoci bolo každému jasné, že ich tak v praxi nebude nikto používať. Prečo však EÚ prišla s ich legislatívnym zvýhodňovaním a mení ho až teraz, Transport & Environment už nehodnotí.
zdroj: Transport & Environment