Mediálna agentúra Euractiv slúžiaca potrebám Európskej únie upozorňuje na ďalší aktuálny problém. V Brusseli ho nazvali „Pandemic Motors“, pričom týmto slovným spojením označujú jav, keď motoristi uprednostňujú nákup lacného jazdeného auta pred nákupom nového, údajne ekologickejšieho elektrifikovaného auta. Situáciu podnietila najmä súčasná pandémia, keď ľudia opúšťajú hromadnú dopravu a volia cestu individuálnej mobility.
Staré auto je „nepriateľ štátu“
Kauzu „Pandemic Motors“ spustil obrovský záujem o lacné jazdené autá a ich nedostatok na trhu. Sklady pritom praskajú novými elektromobilmi, o ktoré nie je záujem. Neviditeľná „voľná ruka“ trhu skrátka prestala pracovať k prospechu spoločnosti, EÚ sa jej preto chystá naznačiť, ktorým smerom má ukázať a ako by sa mali spotrebitelia rozhodnúť. Nie na základe vlastných potrieb a preferencií, ale na základe požiadaviek EÚ. Tá potrebuje predávať stále väčšie množstvá elektrifikovaných a plne elektrických áut a plniť tak svoj „zelený“ sen o bezemisnej doprave a krásnych zajtrajškoch. Že pritom akosi nereflektuje ekonomickú silu a reálnu kúpyschopnosť národa zničeného pandémiou a stresom z neistoty, nikoho neprekvapuje.
Na základe analýz viacerých európskych spoločností monitorujúcich automobilový trh totiž dospeli zástupcovia EÚ k zisteniu, že rastúci dopyt po lacných autách ohrozuje prírodu, aj zdravie občanov. Len vo Francúzsku napríklad stúpol dopyt po starších autách o 16 %, no pri nových je situácia opačná a tempo ich predaja kleslo o 5 %. Inak na tom nie je ani Španielsko, Holandsko, Belgicko, či Anglicko. A hoci to dáta neuvádzajú, evidentne je tento trend charakteristický pre celú Euópu. Podľa servera Autoscout24 rastie záujem najmä o autá staršie ako 20 rokov. Dôvod? Ich cenová dostupnosť. Pre EÚ je však tento stav neprijateľný. Ako zavádzajúco upozorňujú aj poisťovne, staršie autá bez bezpečnostných asistentov môžu spôsobiť väčšie množstvo dopravných nehôd. Zaujímavé pritom je, ako sa všetky kompetentné organizácie vyhýbajú zodpovednosti vodičov. Dopravné nehody totiž nespôsobujú staršie autá, ale ich vodiči, rovnako ako ľudí nezabíjajú zbrane, ale iní ľudia stláčajúci ich spúšte (poznámka autora textu). Za ekológiu či bezpečnosť sa pritom často ukrýva iný bezpečnostný problém – nepripravenosť a nevyspelosť vodičov v autách. Pre ekonomiku je skrátka veľmi užitočné veľké množstvo áut na cestách (želaným spôsobom roztáčajú ekonomiku), a tak je ochotná tolerovať to, že svojou nepozornosťou či zlým odhadom spôsobujú na cestách viac nehôd. A staršie autá bez asistenčných systémov do toho celého nepasujú. Faktom však je, že v mnohých prípadoch sú v zlom technickom stave a ich motory skutočne vypúšťajú viac emisií. Obávam sa však (autor textu), že EÚ nebude robiť rozdiely medzi vzorne udržiavanými staršími autami a vrakmi na cestách a jedným šmahom ich legislatívne obmedzí všetky bez rozdielu.
Hromadná doprava je riešenie
V EÚ si uvedomujú, že hromadná doprava stratila pre ľudí atraktivitu, v časoch pandémie sa jednoducho boja, a tak radšej volia vlastné autá. Ako však upozorňuje Greenpeace, odliv od hromadnej dopravy je omnoho väčší problém, než staršie autá na cestách. “Vlády jednotlivých krajín musia urobiť všetko pre to, aby obmedzili premávku na cestách. To však zahŕňa aj to, aby ľuďom opäť vrátili dôveru v bezpečný návrat do prostriedkov hromadnej dopravy,“ povedal na adresu Pandemic Motors Sam Chetah-Welsh z organizácie Greenpeace. Ako konkrétne chce EÚ voči predajom lacných jazdených áut zasiahnuť, nie je zatiaľ známe.
zdroj: Euractiv