Ak to prejde, po roku 2025 spaľovacie motory skončia!
Predstavitelia nemeckých automobiliek zhodne vyhlasujú, že rok 2025 pošle spaľovacie motory definitívne do histórie. Európska komisia totiž v týchto dňoch pripravuje záväzné limity pre novú emisnú normu. Rokovania sú, samozrejme, realizované za zavretými dverami, podľa renomovaného portálu Automobilwoche sa však nemeckým médiám podarilo dostať k utajovanej štúdii Európskej komisie. Tá naznačuje limity platné pre pripravovanú emisnú normu platnú od roku 2025. Zatiaľ nič nie je definitívne, ak by však došlo k schváleniu navrhovaných opatrení, je to legislatívny koniec spaľovacích motorov v nových autách na území EÚ.
Ekológia odtrhnutá od reality
Podľa nových navrhovaných opatrení majú byť udržateľnými dopravnými prostriedkami len tie, ktoré budú počas prevádzky produkovať 0 g CO2. Teda batériové elektromobily! Žiadnu inú technológiu nemáme momentálne k dispozícii. Ani to však Európsku komisiu neodradilo od návrhu, ktorý odsudzuje dokonca aj plug-in hybridy, ktoré podľa dokazateľne nepresného a nesprávneho merania spotreby produkujú do 50 g CO2/km. Tým nová norma pridelí hodnotenie „neškodia významne“, čo v praxi znamená, že budú do premávky pripustené len s určitými výhradami či obmedzeniami. Na tomto návrhu by nebolo nič zlé, ochrana planéty je pozitívna aktivita, na ktorej by malo záležať všetkým krajinám. Má to však zásadný háčik. Teda dva – nepripravená infraštruktúra a príliš vysoké ceny nových elektromobilov. Automobilky a politici však dvíhajú varovný prst a upozorňujú, že toto rozhodnutie vylúči európsky automobilový priemysel z hry, stratí konkurencieschopnosť a môže ho to definitívne zlikvidovať.
Čo nejde dobrovoľne, pôjde nasilu
Štatistický úrad Eurostat tvrdí, že na území EÚ pochádza až 30 % emisií CO2 z dopravy a v rámci tohto tvoria emisie z osobnej dopravy až 72 %. Obmedzením osobných vozidiel tak údajne môžeme významne zredukovať podiel oxidu uhličitého v ovzduší (toto percentuálne zloženie sa na každom kontinente líši). Aj preto je údajne nevyhnutné čo najskôr zaviesť vozidlá s nulovou produkciou emisií CO2.
Kde však všetku energiu vziať, ako ju vyrobiť, uložiť, rozdistribuovať a minimalizovať pritom straty? To už Európska komisia nehovorí. Asociácia nemeckého automobilového priemyslu VDA pred prísnymi legislatívnymi limitmi dôrazne varuje. „Zavedením plánovanej normy Euro 7 Európska komisia od roku 2025 prakticky zakáže spaľovacie motory. Návrh počíta s tým, že nové vozidlá budú musieť plniť Euro 7 v každej jazdnej situácii, teda aj pri ťahaní prívesu, jazde do kopca či v meste medzi križovatkami. Toto je technicky nereálne a každý to vie,“ komentuje situáciu šéfka VDA, Hildegard Müllerová. Žiada otvorený dialóg s automobilkami, vedeckou obcou a politikmi, nie jednostranné nariadenia spoza zavretých dverí. „Namiesto zákazov potrebujeme inovácie a podporu e-palív a palivových článkov. Problémom nie sú motory, ale palivá,“ dopĺňa Müllerová.
Pripravovaný návrh odsúdilo aj Združenie nemeckého automobilového priemyslu ZDK. „Ochrana klímy by nemala spočívať len v stanovení nereálnych medzných hodnôt,“ kritizuje návrh Európskej komisie Jürgen Karpinski, prezident ZDK. „Politici by mali zvážiť aj iné alternatívy k batériovým elektromobilom, napríklad palivá vyrábané klimaticky neutrálnym spôsobom, ktoré by mohli prispieť k výraznému a najmä rýchlemu zníženiu produkcie CO2 pomocou aktuálneho vozového parku,“ dodáva Karpinski. Zároveň otvorene hovorí, že Nemecko potrebuje technickú otvorenosť, aby bolo aj naďalej atraktívnym miestom na podnikanie v tejto oblasti. Kritizuje nedostatočnú infranštruktúru potrebnú pre elektromobily a pripomína, že spaľovacie motory zostanú nenahraditeľné. Jedným z riešení je aj legislatívna povinnosť automobiliek vyrábajúcich elektrické autá stavať aj nabíjacie stanice.
Podporu elektrických áut ešte zvýšime
Nemecká spolková vláda chce tzv. „šrotovné“ na elektrické autá predĺžiť aj na ďalšie roky. Bude ešte vyššie, platiť bude do roku 2025 a nazvú ho „Inovačný bonus“. Štátny aparát tým nesleduje len to, aby si mohlo elektrické auto dovoliť väčšie percento motoristov (podmienky Inovačného bonusu ešte známe nie sú), ale aj to, aby mali o prácu postarané aj nemecké automobilky produkujúce elektrické batériové autá a plug-in hybridy. Ako sa to celé skončí, zatiaľ nie je jasné, isté však je, že zo strany Európskej komisie je veľký tlak na to, aby emisná norma Euro 7 uprednostnila elektromobily ešte výraznejšie, než sa čakalo.
zdroj: Automotive World, Automobilwoche