Pre získanie dobrého hodnotenia by malo auto vybavené AEB dokázať zastaviť, ak mu vojde do cesty chodec a auto ide rýchlosťami do 40 km/h. Pri rýchlostiach do 60 km/h musí byť auto schopné znížiť rýchlosť pod 40 km/h. Tým by sa mala zvýšiť šanca chodca na prežitie.

Využitie systému autonómneho núdzového brzdenia AEB ešte iba začína. Euro NCAP už počína so zavedením ďalších testov v nasledujúcich rokoch v súlade s rozšírenou funkčnosťou systému.

Systém AEB nie je v testoch Euro NCAP žiadnou novinkou. Organizácia ho testuje už od roku 2013 a od januára 2014 zahrnula test AEB do celkového hodnotenia auta. Vtedy sa tam spolu s AEB ocitol aj test systému udržania v jazdnom pruhu, respektíve varovania pred vybočením z jazdného pruhu. Procedúra, ktorú doteraz organizácia používala, bola zameraná na núdzové brzdenie, ktoré má zabrániť nárazu do auta pred testovaným autom. Test pritom obsahuje tri rôzne scenáre. V prvom sa testované auto blíži k stojacemu autu rýchlosťou 30-80 km/h. V druhom sa blíži k oveľa pomalšiemu autu idúcemu rýchlosťou 20 km/h, pričom testované vozidlo ide znova rýchlosťou 30-80 km/h. V treťom prípade idú autá za sebou rovnakou rýchlosťou 50 km/h a prvé vozidlo zrazu náhle zabrzdí. Vo všetkých prípadoch tím testuje, či auto dokáže zabrzdiť bez zásahu vodiča a predísť zrážke. Aj preto postupne skúšajú rýchlosti od 30 do 80 km/h. Dovoľuje im to zistiť, kedy testované vozidlo ešte dokáže zastaviť a kedy už nie. Tu treba mať však stále na pamäti, že aj keď auto uspeje v treťom teste, pri pokuse je na začiatku medzi vozidlami bezpečný rozostup. Čiže ak ho nedodržíte v premávke a budete sa lepiť na auto pred vami, ani AEB vám nepomôže.

Systém schopný reagovať aj na ľudí

Nový test je, ako som už spomínal, zameraný na chodcov. Viaceré automobilky totiž už ponúkajú systém AEB, ktorý je schopný reagovať aj na ľudí. Test má opäť tri časti, ktoré simulujú tri rôzne scenáre. V prvom prípade ide auto rýchlosťou 20-60 km/h a dospelý chodec vbehne pred auto rýchlosťou 8 km/h. V druhom teste je rozmedzie rýchlosti auta rovnaké, ale chodec mu vojde do cesty rýchlosťou 5 km/h. V treťom prípade je chodcom malé dieťa a testovanému autu vbehne do cesty rýchlosťou 5 km/h spoza auta odparkovaného na kraji cesty. Testované auto ide znova rýchlosťou 20-60 km/h a musí zastaviť alebo spomaliť bez zásahu vodiča. Akousi hranicou je pritom rýchlosť 40 km/h. Pre získanie dobrého hodnotenia by malo auto dokázať vo všetkých troch prípadoch zastaviť, ak ide auto rýchlosťami do 40 km/h. Pri rýchlostiach do 60 km/h musí byť auto schopné znížiť rýchlosť pod 40 km/h. Tým by sa mala zvýšiť šanca chodca na prežitie. Organizácia Euro NCAP však týmto testom nekončí. V ďalších rokoch by sa totiž malo rozšíriť použitie AEB aj na cyklistov, či premávku na križovatkách.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Zdroj: Euro NCAP