K videu, ktoré kvôli názornosti nájdete nižšie v článku, mohlo Euro NCAP kľudne uviesť upozornenie, že „pri nakrúcaní tohto filmu nebolo ublížené žiadnemu Peugeotu 408“. Novinka koncernu Stellantis sa totiž skutočných nárazových testov nikdy nezúčastnila.
Namiesto nich si belgické nezávislé konzorcium opäť raz zjednodušilo svoju prácu a použilo pravidlo, ktorým nedávno odstrelilo sedemmiestnu Daciu Jogger jednou hviezdičkou napriek tomu, že aj tá videla testovaciu figurínu maximálne na obrázku.
Na fotke je síce Peugeot 408 a jeho výsledky, tie sú ale fikívne, pridelené z verdiku 308.
ENCAP totiž vynieslo verdikt na základe výsledkov konštrukčne príbuznej ale rozmerovo i hmotnostne inej Dacie Sandero. Bolo to skrátka principiálne podobné, ako vziať body nazbierané Volkswagenom Golf a prideliť ich Škode Octavia Combi s tvrdením, že ide vlastne tiež o technicky rovnaké automobily. Až na to, že si konzorcium takúto skratku urobiť nedovolilo.
Najnovšie je rovnakým spôsobom bitý Peugeot 408 a je pravdou, že s modelom 308 majú veľmi podobné základy. Ale kým „tristo-osmička“ sa predáva ako hatchback alebo kombi, nový súrodenec je liftback s diametrálne inou vzdialenosťou náprav. V porovnaní s krátkou 308 má 408 rázvor dlhší o viac ako 11 centimetrov. To je rozdiel triedy. Vážne chce niekto tvrdiť, že ide o rovnaké autá? Vážne má Octavia a Superb (obe škodovky sú postavené na platforme MQB) rovnaké výsledky v Euro NCAP?
Ešte nepochopiteľnejšie je, prečo Euro NCAP potom (keď už takto hlúpo šetrí) radšej nevztiahne na nový Peugeot výsledky Citroënu C5 X. Minimálne rázvorom i typom karosérie má k 408 určite bližšie ako 408 k 308.
Aby náhodou nedošlo k omylu, nie, francúzske auto v žiadnom prípade nechceme obhajovať. Novej 408, rovnako ako C5 X chýba stredový airbag a za to sú penalizácie, ktoré by vo výsledku pravdepodobne aj tak viedli po absolvovaní skutočných testov k štvorhviezdičkovému hodnoteniu. Ale rovnako tak nemuselo...
Stačí nakoniec porovnať čiastkové výsledky C5 X a 308. Logikou Euro NCAP ide o jeden a ten istý automobil, lenže kým prvý má za ochranu dospelých a detí 82 a 87 percent bodov, „tristo-osmička“ ich získala 76 a 84 percent. A jej body následne dostal Peugeot 408, ktorý – ako tu už zaznelo – má k uvedenému Citroënu rozmermi i koncepčne rozhodne bližšie.
Prečo to Euro NCAP robí? Na to stále nepoznáme rozumnú odpoveď. Šetreniu nákladov by sme rozumeli. Z jedného modelu musia byť rozbité minimálne štyri autá (pri čelnom náraze s plným a čiastočným prekrytím a zboku nárazom vozíka i hodením na stĺp). Lenže pri tom obrovskom množstve automobilov, ktoré táto organizácia ročne rozbíja? Nedáva nám to zmysel a dosť nepríjemne to podkopáva jeho dôveryhodnosť.
zdroj: Euro NCAP