Ako vyzerá situácia na Slovensku?
Nedostatok komponentov, ako polovodiče či káblové zväzky, je stále aktuálny a aj naďalej robí európskym automobilkám vrásky na čele. Produkcia neustále klesá a inak to nebude ani na Slovensku. Analytici predpovedajú, že výroba áut u nás v tomto roku výraznejšie klesne, následne by však mohlo prísť zlepšenie. „Slovenské automobilky sa síce budú pripravovať na produkciu nových modelov, čo ich výrobu v tomto roku obmedzí, v horizonte niekoľkých kvartálov by to však už mohlo priniesť dlho očakávané oživenie," uviedli analytici VÚB Zdenko Štefanides a Michal Lehuta.
Prepad produkcie nových vozidiel na Slovensku predpovedá aj Oxford Economics, podľa ktorého by mal medziročný pokles predstavovať až 15 percent. V roku 2024 by však malo prísť zotavenie s medziročným štvrtinovým rastom produkcie. Obdobné prognózy uvádza aj The Economist a pre automobilky predpovedá slabý rok.
Čína naberá na sile
Aby toho nebolo málo, viac a viac pozornosti musia európske automobilky venovať aj konkurencii z Číny, ktorá ich začína reálne ohrozovať. Analytici sa zhodujú, že čínske autá sú neporovnateľne kvalitnejšie ako v minulosti a navyše za výrazne nižšiu cenu, ako dokáže svoje produkty predávať Európa.
Napriek tomu, že bude výroba áut klesať, vyšší ako priemerný rast predaja by mali podľa analytikov zaznamenať elektrické vozidlá. Aj tu však začína čoraz viac dominovať Čína, ktorá výrobu batériových automobilov dotuje, zatiaľ čo Nemecko ako aj ďalšie európske krajiny ich podporu a dotácie postupne obmedzuje. Zároveň treba spomenúť aj narastajúcu závislosť Európy na Číne, nielen z hľadiska ťažby vzácnych surovín, ako je lítium, ale aj kvôli ich spracovaniu. Povestné „kľúče od miešačky“ tak aktuálne drží najľudnatejšia krajina sveta. Ak tomu ešte pripočítame plánovaný zákaz spaľovacích motorov od 2035 a prechod výhradne na batériové elektromobily, európsky automobilový priemysel bude mať veľký problém.
Svetielkom nádeje je odpor viacerých štátov EÚ, ktoré nesúhlasia s Európskou komisiou, respektíve s presadzovaním len jednej technológie a odmietaním syntetických emisne neutrálnych palív, ako aj s chystanou emisnou normou Euro 7.