Nemecko a Európska komisia urovnali spor o konci vozidiel poháňaných spaľovacími motormi, oznámili na sociálnych sieťach obe zúčastnené strany.

Cesta je voľná. Európa ostáva technologicky neutrálna,“ napísal v sobotu na Twitter nemecký minister dopravy Volker Wissing a dodal. „Vozidlá so spaľovacími motormi bude možné registrovať aj po roku 2035, ak budú tankovať klimaticky neutrálne palivá. Zachovaním tejto dôležitej možnosti na klimaticky neutrálnu a cenovo dostupnú mobilitu dávame Európe šancu.



A pridal sa k nemu tiež podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans, ktorý sa netají svojim odporom k autám s klasickými motormi a doteraz tvrdo presadzoval len batériové automobily. „S Nemeckom sme dosiahli dohodu o budúcom používaní e-palív v automobiloch. Teraz budeme pracovať na tom, aby sa čo najskôr prijalo nariadenie o štandardoch CO2 pre automobily, a Komisia bude urýchlene pokračovať v potrebných právnych krokoch na implementáciu odôvodnenia,“ skonštatoval Timmermans na sieti patriacej do impéria Elona Muska.



Spolkový minister dopravy Wissing dodáva, že boli záväzne stanovené konkrétne procedurálne kroky a konkrétny časový harmonogram. „Chceme, aby bol tento proces uzatvorený do jesene 2024,“ dodal nemecký politik, čím potvrdil svoje predchádzajúce slová, že sa Európskou komisiou nenechá tlačiť do rýchleho rozhodnutia.

Ako uvádza nemecký denník, vzniknúť má úplne nová trieda automobilov poháňaných klimaticky neutrálnymi palivami, aby mohla byť začlenená do nového európskeho nariadenia.

Len pripomíname, že na syntetický benzín či naftu budú môcť jazdiť aj súčasné autá, takže bude záležať len na cene, či bude konkurencieschopná. Odporcova e-palív namietajú, že sú extrémne drahé, ale niekoľko európskych iniciatív (medzi inými napríklad Nesta či eFuel aliance) už v roku 2021 oznámilo, že budú schopní dostať sa s cenou pod dve eurá za liter.

Len pripomíname, že Berlín otvoril debatu o syntetických palivách začiatkom marca, tesne pred finálnym hlasovaním Rady ministrov EÚ, ktoré malo definitívne rozhodnúť o konci spaľovacích motorov. Proti návrhu sa však postavilo Nemecko a Taliansko, ku ktorým sa pridalo Česko, Poľsko, Bulharsko a ďalšie štáty, vrátane Slovenska.

Syntetické palivá sú vyrábané chemickou cestou bez použitia ropy. Vznikajú zlučovaním vodíka s oxidom uhličitým zo vzduchu (či priemyslovej výroby), a ak je vodík „zelený“, teda vyrobený energiou z obnoviteľných zdrojov, je takéto palivo považované za uhlíkovo neutrálne. Už menej sa hovorí o tom, že vďaka presne definovanému chemickému zloženiu s minimálnym podielom dlhších uhľovodíkových reťazcov sú emisie z e-palív v porovnaní s horením klasického benzínu a nafty významne čistejšie, a to nielen pokiaľ ide o bilanciu CO2. Pri jeho spaľovaní vzniká menej oxidov dusíka i pevných častíc.

zdroj: Automobilwoche, Porsche