Nie je to všeobecne známa vec, ale v západnej časti Srbska, neďaleko mesta Loznica, sa v roku 2004 podarilo objaviť obrovské ložisko lítia uloženého v mineráli jadarit, nazvaného podľa miestnej rieky Jadar. Zásoby sú odhadované na 200 miliónov ton rudy a podľa špecialistov by mohli pokryť až 10 percent celosvetového dopytu po tomto alkalickom kove používanom pri výrobe batérií.
O srbské ložisko prejavovala záujem aj Čína. Mimochodom, práve lítium bolo dôvodom májovej návštevy čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga v Belehrade. Ázijskej automobilovej veľmoci však surovinu vyfúkli spred nosa Nemci.
Slovenská stopa
Koncom minulého týždňa práve v Belehrade podpísali dohodu o ťažbe nemecký kancelár Olaf Scholz, srbský prezident Aleksandar Vučič a podpredseda Európskej komisie, slovenský diplomat Maroš Šefčovič.
Nemecko a EÚ sa netaja tým, že srbské ložisko má znížiť závislosť Európy na Číne, pričom druhá najväčšia ekonomika na svete nielenže kontroluje veľkú časť svetovej ťažby lítia, ale navyše ho z približne 70 percent aj spracováva.
Lítium pre 1,1 milióna elektromobilov. Ročne..!
Srbsko pochopiteľne tiež nechcelo len odovzdať svoje vzácne zásoby. Jeho cieľom je postaviť komplexný reťazec od spracovania suroviny, až po výrobu batérií. Balkánska krajina za tým vidí stabilné príjmy do štátnej pokladne, priestor pre zahraničné investície a pochopiteľne aj nové pracovné miesta. Srbsko v tom zároveň vidí príležitosť priblížiť sa k členstvu v Európskej únii, respektíve je zrejmé, že si tamojšia administratíva buduje podporu v Nemecku ale tiež u bruselských úradov.
Nemci dúfajú, že by ich víťazstvo v Srbsku mohlo spustiť dominový efekt, pokiaľ ide o ťažbu surovín v rámci Európy. Spomínané ložisko projektu Jadar by malo ročne priniesť na trh (podľa austrálskej banskej spoločnosti Rio Tinto) až 58 tisíc ton lítia, čo podľa srbských médií pokryje potreby pre 1,1 miliónov elektromobilov.
Pochybnosti na strane ekológov
O účasť na tomto projekte už prejavili záujem koncerny Mercedes a Stellantis, ako je ale zvykom, aj v tomto prípade je chystaná ťažba pod paľbou kritiky. Ekologické organizácie tvrdia, že hrozí znečistenie podzemných vôd ťažkými kovmi a je ohrozené zásobovanie obyvateľov pitou vodou.
Rovnako existujú obavy o nezávislosti súdu, ktorý pred pár dňami rozhodol o uvoľnení cesty k tomuto projektu. Ťažbu lítia v Srbsku totiž v roku 2022 zrušil nález Ústavného súdu.
zdroj: Automobilwoche