Doba rozhodne nie je ľahká, po pandémii a uzatváraní výroby nastúpili problémy s čipmi, potom vojna na Ukrajine a teraz energetická kríza. Do toho všetkého až príliš ambiciózne ciele v oblasti prechodu zo spaľovacích motorov na elektromobily a výsledkom je kolabujúci európsky automobilový priemysel. Problémom je, že toto odvetvie v EÚ transformuje obrovské obraty, patrí medzi dominantné priemyselné činnosti a v mnohých regiónoch ide o vlajkovú loď obchodných aktivít. Európa je skrátka na výrobe áut závislá a okrem samotnej výroby musí investovať aj veľké prostriedky do výskumu a ďalšieho vývoja. Ak sa tak nestane, rýchlo stráca konkurenčné výhody a zmení sa len na montážne dielne producentov z iných regiónov.

Namiesto rastu ďalší prepad

„Pre návrat k rastu s ešte väčším podielom výroby elektrických áut a naplnenie klimatických cieľov nevyhnutne potrebujeme správne rámcové podmienky,“ komentuje situáciu prezident Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA), Oliver Zipse. „Musíme zlepšiť odolnosť európskych dodávateľských reťazcov, vyriešiť zákony EÚ o kritických surovinách a zaistiť prístup k nim, aby sa mohla v potrebnej miere rozvíjať elektromobilita,“ doplnil Zipse. Zároveň upozornil, že treba veľmi rýchlo dobudovať potrebnú infraštruktúru, ktorá sa stále ukazuje ako Achillova päta ďalšieho rozvoja a atraktivity elektromobility v širšom spektre. Celé odvetvie navyše údajne trpí sériou nesprávnych politických rozhodnutí nereflektujúcich reálne možnosti a aktuálnu geopolitickú situáciu. Jeho slová potvrdzujú aj čísla vyplývajúce z predajov nových áut v poslednom období. Kým ešte pred rokom ACEA na základe podrobných odborných analýz predpokladala, že sa automobilový trh vráti v roku 2022 k rastu, dnes svoje predpovede skorigovala a naopak predpovedá ďalší medziročný pokles. „Napriek poklesu trhu a rastúcej inflácii, či nákladom na energie automobilový priemysel v EÚ naďalej masívne investuje do výskumu a vývoja nových technológií, ktoré sú hnacou silou ekologickej a digitálnej budúcnosti. Aby však tento proces vydržal, automobilový sektro musí zostať konkurencischopný, čo silne závisí na správnych rámcových politických rozhodnutiach,“ doplnila Zipseho generálna riaditeľka ACEA, Sigrid de Vries.

zdroj: ACEA, Reuters