Pred pár rokmi by správa ako táto vyvolala v Európe skôr sústrastný úsmev a nič by sa v podstate nedialo. Čína je známa svojimi sebavedomými vyhláseniami a už sme boli svedkami mnohých pokusov, ako sa jej automobilky pokúšali konzervatívnych európskych zákazníkov zlomiť na svoju stranu. Nepodarilo sa a európski producenti zostávali neohrozene na svojich pozíciách. Dnes je však rok 2023, európsky automobilový priemysel dostal niekoľko zásadných legislatívnych úderov priamo od vedenia EÚ, čínska produkcia násobne zvýšila svoju technickú aj estetickú kvalitu a ani tradičný európsky spotrebiteľ už zďaleka nie je tak lojálny ako kedysi. Nové generácie mladých zákazníkov skrátka rozmýšľajú pragmatickejšie a sú otvorení novým možnostiam. Súhru týchto skutočností chce teraz využiť čínska luxusná značky Hongqi, ktorá práve ohlásila útok na trhy EÚ.
Štvrtinu produkcie pošleme bojovať za hranice
Ako uviedlo vedenie značky Hongqi, do roku 2025 pošle na export 10 % svojej produkcie a za ďalších 5 rokov posunie túto hranicu na 25 %. Možno sa to zdá ako opatrné vyhlásenie, lenže len do chvíle, kým sa nedozviete čísla jej celkovej produkcie. Na rok 2025 je naplánovaná výroba 1 milióna nových áut a v roku 2030 to má byť až 1,5 mil. áut. Z toho je 25 % už celkom slušné číslo (hoci sa pochopiteľne rozdelí pre celý zvyšok sveta okrem domácej Číny), ktoré by mohlo zatriasť aj pozíciami tradičných európskych automobiliek. Najmä predajné počty v najvyšších segmentoch automobilového trhu totiž netrhajú predajné rekordy a bojuje sa tu doslova o každého bohatého klienta. Ako upozorňujú analytici, už sa nedá spoliehať ani na prílišnú lojalitu bohatých zákazníkov. Najmä príchod elektrických áut (a Hongqi plánuje väčšinu produkcie práve v tomto segmente) podstatne mení pravidlá hry a viac ako samotný hardvér auta kladie stále viac zákazníkov dôraz skôr na konektivitu a nové technológie. A to je parketa čínskych výrobcov.
Hongqi H9 je limuzína dlhá 5137 mm, pričom jej inšpirácia aktuálnou produkciou Rolls Royce je viac než patrná.
Hongqi patrí pod krídla čínskeho štátneho koncernu FAW Group, ktorý je jedným z najväčších čínskych automobilových producentov. Rozhodne tak nejde o žiadny startup, ale o druhého najväčšieho výrocu (prvým je SAIC) a výrobou sa zaoberá od roku 1953. Už od roku 1958 pritom dodáva autá pre najvyšších štátnikov Číny. Či sa značke podaria naplniť smelé plány ohľadom expanzie v EÚ, v tejto chvíli netuší asi nikto, pre európske automobilky to však znamená minimálne ďalšie riziko a problém, na ktorý sa musia pripraviť. Navyše ak Honggi vyhlásilo, že svoje predaje podporí výstavbou 700 predajných miest, 1000 servisov a 600 000 vlastných nabíjacích terminálov.
Aj SUV E-HS9 má svoj predobraz v produkcii značky Rolls Royce.