Európa zažije už o dva roky dôležitý míľnik – v roku 2024 totiž podľa štúdie PwC nastane situácia, kedy viac áut dovezieme ako vyvezieme. Import preváži nad exportom. O rok neskôr, v roku 2025, by sa v Európe malo predať takmer 800 tisíc áut vyrobených v Číne. Viac ako 330 tisíc z toho budú reprezentovať značky európskych výrobcov.

Ešte vlani pritom európske automobilky z Číny do Európy vyviezli len 35 tisíc elektromobilov. Pre rok 2022 štúdia PwC predpovedá zdvojnásobenie tohto čísla na 66 tisíc elektroáut.

Po konkrétne príklady nemusíme chodiť vôbec ďaleko. Presun výroby elektromobilov do Číny sa už deje. Či už ide o elektrické Mini, ktorého nadchádzajúca generácia sa už nebude vyrábať v Spojenom kráľovstve, alebo môžeme spomenúť Smart, ktorý začne v Číne vyrábať svoje elektromobily. Už dnes je najväčší závod Tesly v Šanghaji. Pre globálny trh sa v Číne vyrába aj elektrický model Dacia Spring či Polestar 2.

Čína naberá na sile

Rastúci význam výroby v Číne bude znamenať – neprekvapivo – klesajúci význam produkcie v Európe. Už v roku 2025 by sa do Európy mohlo doviesť o 221 tisíc áut viac, ako sa podarí vyviesť. Číslo zahŕňa nielen elektromobily, ale aj autá so spaľovacími motormi. Len pred niekoľkými rokmi pritom Európa hlásila silný prebytok áut na strane exportu – v roku 2015 bol rozdiel v „prospech“ európskych krajín až 1,7 milióna vozidiel.

Karta sa obrátila, európski výrobcovia zápasia s problémami naprieč dodávateľským reťazcom a rastúcimi cenami energií. Domáce automobilky sa často spoliehajú najmä na drahé modely, zatiaľ čo čínske značky rýchlo konajú a do Európy vysielajú svoje cenovo dostupné elektroautá nabalené inováciami a novými technológiami, popisuje Felix Kuhnert z nemeckej pobočky PwC. Výsledkom je, že „žiadny európsky model sa nedostal do top 5 najpredávanejších elektromobilov na svete“.

Konkurencia zo strany čínskych výrobcov sa kontinuálne vyostruje. Ak sa situácia nezmení, čínske automobilky si budú so svojimi elektromobilmi ukrajovať z pomyselného trhového koláča čoraz viac. Európskym automobilkám to určite po chuti nebude, avšak na protireakciu môže byť už neskoro.

Zdroj: insideevs.de