BMW už o pár mesiacov uvedie na trh aktualizované veľké elektrické SUV iX, ktoré firma prvýkrát síce predstavila už koncom roka 2020, ale jeho sériová výroba sa rozbehla až vo štvrtom kvartáli 2021. Prepracovaný elektromobil dostal predné svetlá nápadne podobné posledným konceptom Neue Klasse, kompletne nové nárazníky a mierne pozmenená bola tiež grafika zadných združených svetiel.
Nemci hovoria, že sa okrem zmien v dizajne sústredili predovšetkým na vylepšenie prevádzkovej efektivity. V tomto prípade to znamená drobné úpravy na všetkých úrovniach, takže prepracované iX má napríklad nové ložiská s nižším valivým odporom i pneumatiky, pričom toto všetko sa postaralo o zníženie spotreby elektrickej energie o 8 percent. Málo? Napríklad v prípade verzie xDrive60 to znamenalo predĺženie dojazdu o 60 kilometrov.
Nové označovanie i výkony
Ruku v ruke tým prichádzajú tiež vyššie výkony, ktoré BMW zdôrazňuje v novom číselnom označení. Z iX xDrive40 je teraz xDrive45 a jej systémový výkon poskočil o 82 koní na maximálnych 408 koní. Auto je vďaka tomu na stovke o sekundu rýchlejšie, presnejšie povedané akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy.
BMW iX xDrive50 sa zase mení na iX xDrive60, pridáva 21 koní, celkovo ponúkne 544 koní a šprint z nuly stovku zvládne za 4,6 sekundy. Obe verzie potom majú najvyššiu rýchlosť obmedzenú na 200 kilometrov za hodinu.
Vrchol má meno M70
Na pozícii vrcholnej verzie nahradzuje M60 novinka s označením M70 xDrive. Má o 40 koní viac, takže dvojica motorov dokáže v špičke krátkodobo vyprodukovať 659 koní a v športovom režime k tomu pridá maximálny kombinovaný krútiaci moment 1100 newtonmetrov. Normované zrýchlenie má za 3,8 sekundy a najvyššiu rýchlosť posunutú na 250 kilometrov za hodinu.
V prípade základnej „45“ BMW významne navýšilo kapacitu prepracovaných batériových článkov. Vodič má k dispozícii 94,8 kilowatthodiny, čo je o 30 percent viac v porovnaní s predchádzajúcou „40“. xDrive60 má využiteľných 109,1 a M70 pre zmenu 108,9 kilowatthodiny.
Dojazdy? Pre iX xDrive60 BMW uvádza podľa metodiky WLTP akčný rádius v rozsahu 563 až 701 kilometrov. xDrive45 a M70 sú na tom o niečo horšie, na jedno nabitie prejdú 490 až 602 kilometrov, respektíve 521 až 600 kilometrov.
V modernizovaných iX nájdete tepelné čerpadlá, funkciu predhrievania batérií, striedavým prúdom je možné nabíjať výkonom 22 kW a na rýchlonabíjačkách s jednosmerným prúdom to bude 175 kW (xDrive45) alebo 195 kW pre dvojicu výkonnejších BMW.
Kvôli pomerne rozsiahlym úpravám v pohonných systémoch konštruktéri prepracovali tiež nastavenie podvozka a modifikovali zavesenie, ktoré má ľahšie zvládnuť zvýšené výkony elektromotorov s novými karbid-kremíkovými meničmi a zmenu vo vyvážení hmotnosti. M70 bude štandardne dodávaná s aktívnym riadením kolies zadnej nápravy, elektronicky riadenými tlmičmi, špecifickými stabilizátormi a lepšími brzdami s červenými strmeňmi.
Ak si objednáte auto s paketom M Sport, BMW vám k nemu pridá okrem vizuálnych úprav tiež nové športové sedadlá a volant s logom divízie M. Vylepšená iX sa bude naďalej vyrábať v nemeckom Dingolfingu, jej slovenské ceny budeme mať k dispozícii až tesne pred uvedením na trh.
zdroj: BMW