Lancia-Stratos-generation

Lancia Stratos porovnanie generacií

Po troch desaťročiach tu máme novú generáciu. Presnejšie, nový kus. Zatiaľ sa totiž jedná o jediný exemplár postavený na objednávku. Jej vývoj ani stavbu ale nezastrašuje koncern Fiat jak by sme asi čakali. O znovuzrodenie legendy sa postaral nemecký priemyselník a veľký fanúšik tohto automobilu, Michael Stoschek. Projekt takzvaného New Stratos pôvodne nadväzuje na históriu tohto automobilu. Iróniou je, že o dizajn sa postaralo štúdio Pininfarina, teda hlavný konkurent Bertoneho, ktorý stál za dizajnom pôvodného Stratosu.

Lancia-Stratos-Pininfarina

Lancia Stratos Pininfarina

Koncepcia pohonu, teda v strede uložený motor poháňajúci kolesa zadnej nápravy, ostala zachovaná. No pod kapotou už nenájdete šesťvalec ako v starom Stratose, kde bol 2.5 litrový šesťvalec od Ferrari z typu Dino. New Stratos stojí na skrátenej platforme božského Ferrari F430 Scuderia. O pohon sa teda stará vyšľachtený osemvalec s výkonom 380 kW (510 koní), ktorý dokáže točiť úžasných 9 000 otáčok.

Lancia-Stratos-vs.-Luca-di-Montezemolo

Lancia Stratos vs. Luca di Montezemolo

Samozrejme, toto všetko sú pre vás dávno známe fakty. Prečo teda tento článok? Novej Lancii Stratos sa dostalo nevídanej pocty. Pristavili ju na testovaciu trať Ferrari vo Fiorane, kde ju otestoval sám šéf Ferrari, Luca di Montezemolo a ako máte možnosť vidieť, Stratos na okruhu vôbec nešetril. Pri tejto príležitosti sa Lancia Stratos dočkala oficiálneho uznania od Ferrari. Pre predstavu cennosti tohto uznania len uvediem, že za posledných desať rokov sa týmto uznaním môže pýšiť len zopár áut ako Ferrari 575 GTZ od Zagato, GG50 od Giorgetta Giugiara alebo Ferrari P4/5 od Pininfarinu. Uznanie spečatil Luca di Montezemolo podpisom na kryt motora Stratosu.