FIAT 124 prišiel na trh v roku 2016. Technicky je to v základe Mazda MX-5 generácie ND, dokonca sa aj vyrába v japonskej Hirošime na linke spolu s MX-5kou. Prečo však MX-5 veselo pokračuje ďalej a FIAT nie?
Nuž je to trocha zložitejšie. Mazda MX-5 má tradíciu a verných zákazníkov. FIAT so 124kou príliš veľkú klientelu neoslovil. V ponuke bol len s 1,4 preplňovaným štvorvalcom, narozdiel od atmosférickej Mazdy, ktorá ponúkala dva motory. No okrem bežnej 124ky sa dala kúpiť aj verzia upravená Abarthom, ktorá ponúkala 125 kW (170 k) a pohotovostnú hmotnosť len tesne nad 1 tonou (1 060 kg). Aj tu však Mazda ponuku dorovnala a tento rok predstavili výkonnejšiu verziu s dvojlitrom vyladeným na 184 koní. Mali sme ju na test, ako ju hodnotíme nájdete nižšie:
Abarth 124 v Európe už pár mesiacov nekúpite
Ten však pre Európu prestali ponúkať skôr a aktuálne to čaká aj bežný Fiat 124. Nedá sa pritom hovoriť o úplnom nezáujme klientov. Predaje FIATu 124 boli na „slušných“ číslach, no nebol to dostatok na to, aby s Mazdou pokračovali v spolupráci. Ďalším problémom boli emisie motora 1,4 MultiAir. FIAT ho postupne opúšťa, ešte ho nájdeme v type Tipo a niektorých Abarthoch.
Podľa zdrojov však model FIAT 124 Abarth ďalej žije v USA, aspoň pre modelový rok 2020. Čo bude ďalej, nevedia ani tam. Podľa vyjadrení vedúceho komunikácie FIAT a Abarth, Danila Coglianese, je FIAT 124 v segmente silný hráč, avšak predaje v kategórii rapídne klesajú.
Kanibalovanie na Mazde nepríde
Pre región Severnej Ameriky a Ázie ešte bude 124ka ďalej v predaji. To by znamenalo skutočný problém s emisiami pre Európu. A nákup motorov od Mazdy by asi tiež nemalo dobrý vplyv na predaje MX-5ky (kto chcel turbomotor, siahol po FIATe alebo Abarthe, kto chcel atmosféru, šiel do Mazdy). Takto by 124ka parazitovala na predajoch MX-5ky, a to asi Mazda nechce.
U nás, napríklad, už FIAT 124 nekúpite. V Nemecku zatiaľ na stránke stále figuruje. Ale aj to sa môže rýchlo zmeniť. Situácia v USA je iná, tam sa verzia Abarth stále dováža, aspoň v modelovom roku 2020. FIAT jednoducho postupne škrtá, nedávny škrt predaja Alfy Romeo 4C bol začiatok „osekávania“ nákladov. FIAT sa má sústrediť na malé autá, avšak okrem už dosť starej 500ky a rôznych derivátov od nej má v ponuke len Pandu a Tipo, ktoré ale veľmi nevyniká v predajnosti. FCA je skutočne nepredvídateľný hráč na trhu a čo sa stane ďalej, to je ťažké predpovedať.
Zdroj: carscoops.com