Moderná reinterpretácia klasického Fiatu 500 z roku 1957 odchádza do zaslúženého dôchodku. Na trh bola uvedená polstoročie po pôvodnej päťstovke, teda v roku 2007 a stále patrila k absolútne najpredávanejším modelom značky. Ešte vlani automobilka zaznamenala až 230 tisíc registrácií!
Fiat mal však problém udržať tento model v kurze s ohľadom na nové predpisy, ktoré nútia automobilky montovať aj to najmenších áut drahé bezpečnostné systémy. 500 preto musela skončiť, čo sa v tejto chvíli skutočne stalo, Taliani však za ňu nemajú náhradu.
Pandina prežila
Jej miesto medzi malými autami by mohla čiastočne zalepiť nová, na trh vstupujúca Grande Panda s elektrickým a hybridným pohonom, ale tiež stará menšia Panda, ktorá prechod nakoniec prežila. Fiat ju prepracoval a pokračuje ďalej pod novým označením Pandina.
A potom je tu pochopiteľne Fiat 500e, ktorý mal poslúžiť ako priama náhrada práve končiacej päťstovky, lenže prechod na elektromobily sa aktuálne zadrhol. Batériové autá sa samozrejme predávajú ďalej a 500e bola relatívne úspešná, ale o skutočnej náhrade modelu 500 nemôže byť reč.
Kým Fiat 500 je aj dnes, keď sa ceny elektromobilov dotujú z predaja bežných áut, stále dostupný za menej ako 15 tisíc eur (v akcii práve za 14 990), tak za „éčko“ dáte najmenej 28 490 eur. A to máte za uvedenú čiastku len malý akumulátor s kapacitou 23,8 kWh. Na batériu s „normálnym“ dojazdom potrebujete skoro 32 500 eur. To je viac ako dvojnásobok.
Inak povedané, elektrická 500e je extrémne drahá, logicky sa nepredáva ako predchodca, nevytvára dostatočné zisky a Stellantis preto nutne potreboval riešenie. Je síce trochu krkolomné, ale našlo sa.
Čakanie na Ibridu
Vývojové oddelenie Fiatu aktuálne pracuje na úpravách elektromobilu, aby v jeho útrobách mohol nájsť miesto hybridný pohon. Len pre istotu pripomíname, že nejde o fámu, ale oficiálne potvrdenú informáciu, pričom automobilka už stihla potvrdiť i meno: bude to Fiat 500 Ibrida.
O technike chystaného „hybridu“ (sic!) toho veľa zatiaľ nevieme. Predpokladá sa ale, že s ohľadom na nárast rozmerov i hmotnosti karosérie medzi starou 500 a novou 500e by sa pod prednou kapotou mohla namiesto mild-hybridného litrového trojvalca s výkonom 70 koní objaviť iný motor. Konkrétne aktuálna verzia trojvalca 1.2 turbo s elektrifikovanou šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá je montovaná naprieč rôznymi značkami i modelmi koncernu. V mestskom mini by pritom mohlo stačiť prevedenie naladené na 100 koní, ktoré dostala aj nová Grande Panda.
Problém je v tom, 500 Ibrida sa nedostane na trh skôr ako koncom roka 2025 alebo na začiatku 2026. Dovtedy si predajcovia budú musieť vystačiť so skladovými zásobami. Pochybujeme ale, že by u európskych dílerov mohlo v tejto chvíli stáť okolo štvrť milióna starých päťstoviek so spaľovacími motormi, ktoré by teoreticky mali vykryť časové obdobie od konca výroby tohto auta po nástup nového hybridu. Lepšie riešenie ale Fiat v tejto chvíli nemá.
zdroj: Fiat, Stellantis