Je to rakva na kolesách?
Musím sa Fiatu zastať. Punto v konkrétnej tretej generácii Fiat vyrába dlhých 12 rokov. V roku 2005 uviedli na trh Grande Punto, najnovší typ je vlastne faceliftom. Grande Punto ohodnotili pri nárazovom teste v r. 2005 plnými 5 hviezdičkami! Znížili Taliani požiadavky na bezpečnosť nového Punta? To vôbec nie, každopádne organizácia Euro NCAP zmenila spôsob hodnotenia a sprísnila testy. Aj v oblasti pasívnej bezpečnosti, ale najmä na poli asistentov. Na jednej strane už Fiat mohol dávno zapracovať na pasívnej aj aktívnej bezpečnosti, keďže bolo jasné, ako Punto dopadne. Na strane druhej, nehodnoťte bezpečnosť „novinky“ na základe nulového počtu hviezd. Už len laický pohľad na kabínu vraku dáva obraz o celkom tuhej konštrukcii a stabilnej kabíne po náraze.
Ďalšou vecou je porovnávanie áut dneška a minulosti. Toto je dôkaz, ako z 5 hviezdičkového auta za 12 rokov vznikne na papieri prepadák. Už nemôžeme povedať, že „moje auto má 4 hviezdy, zatiaľ čo tvoje len tri“ ak je medzi nimi výraznejší vekový rozdiel.
Aké sú konkrétne výsledky malého Fiatu? 51 % za ochranu dospelej posádky, 43 % za ochranu detí. Chodcov chráni na 52 % a za asistentov dostáva 0 %. Výsledok ukazuje, aký pokrok je realitou za relatívne krátky čas. Schválne, skúste si pozrieť výsledky napr. z roku 1997. „Pokrčené“ kabíny 2 a 3 hviezdičkových áut vás, mierne povedané, odradia.
Zdroj: Euro NCAP