Kedysi najmocnejšia značka v Európe, dnes len jej tieň. Tak by sa v skratke dal popísať príbeh Fiatu, ktorý zažíva ťažké časy. Automobilka bola ešte v roku 2015 schopná na starom kontinente predať viac ako 650 tisíc áut, aj to však bol len zlomok v porovnaní napríklad s rokom 1986, keď zákazníkom dodala skoro 1,7 milióna vozidiel!

Súčasnosť? Firme sa vlani medziročne prepadli registrácie o ďalších 20,4 percenta a celkovo bola schopná klientom predať len 304 066 vozidiel. A to nejde len o EÚ, ale podľa údajov ACEA je v tomto čísle zahrnutá i Veľká Británia, Nórsko, Švajčiarsko a Island. Aby sme nezabudli, súčasťou výsledku je i Abarth.

Tak málo áut ešte nepredávali

Výstrahou pre koncern Stellatis sú potom čísla v treťom a štvrtom kvartáli, potom ako Fiat v lete po sedemnástich rokoch zastavil predaj mimoriadne obľúbeného modelu 500 so spaľovacími motormi. Nedokázal ho totiž nahradiť novou generáciou, pretože tá má momentálne len drahý elektrický pohon a dodatočný (pôvodne neplánovaný) vývoj verzie s benzínom ešte nie je dokončený.

Aj toto rozhodnutie (spoliehať sa len na elektromobil) spôsobilo Fiatu v druhej polovici roka 2024 medziročný pokles registrácií o 41 percent (!), keď predal 107 158 vozidiel.

Kde sú tie časy

Podiel Fiatu na trhu klesol z 3 percent v roku 2023 na 2,3 percenta a v druhej časti minulého roka dokonca až na 1,8 percenta. Taliani môžu len snívať o stave v spomínanom roku 1986, keď automobilka dosiahla 14-percentný podiel na európskom trhu a doma v tom čase absolútne dominovala s podielom skoro 62 percent!

Prepad ku koncu roka 2024 spôsobil okrem iného koniec talianskych dotácií a úplne rovnaký vplyv malo najprv obmedzenie a následne zastavenie podpory vo Francúzsku. Agentúra Dataforce medzitým spočítala, že Fiatu klesli predaje elektrickej 500e o viac ako polovicu, takže ich dodal len 29 153 kusov.

Existuje nádej?

Aj keď to tak možno nevyzerá, ale existuje. Fiat totiž aktuálne spúšťa v Európe predaj novej Grande Pandy. Jej elektrická verzia je (s ohľadom na triedu) stále drahá, napríklad v Nemecku začína na hranici 25 tisíc eur, ale dostupná je tiež s hybridnou jedna-dvojkou a výkonom 101 koní, ktorá je v základe za necelých 19 tisíc a na Slovensku by mohla byť ešte o čosi lacnejšia.

Navyše šéf Fiatu, Olivier François, nedávno potvrdil, že okrem drahšej Pandy 4x4 dorazí aj model bez akejkoľvek elektrifikácie, teda poháňaný čisto len spaľovacím motorom, ktorý dáva šancu, že základná cena pôjde ešte nižšie... Mala by. Pretože ak Fiat tentokrát neuspeje s Grande Pandou, mohla by nová 500 so spaľovacím motorom doraziť neskoro.