Taliansky koncern FCA (Fiat Chrysler Automobilies) oficiálne oznámil, že kvôli opatreniam súvisiacim s koronavírusom uzatvára štyri svoje výrobné závody na území Talianska. Doma tak definitívne zostávajú pracovníci závodov Pomigliao d'Arco, Melfi, Atessa a Cassino. Uzavretie tovární má zatiaľ charakter dočasného opatrenia a ak sa nič nezmení, v pondelok 16. marca 2020 sa ich výrobné pásy opäť rozbehnú naplno. Či sa tak naozaj stane, v tejto chvíli nedokáže nikto zodpovedne prehlásiť. Problémom sa totiž stávajú aj reálne výpadky dodávok od subdodávateľov, kvôli ktorým sa môže výroba spomaliť, alebo v krajnom prípade dokonca zastaviť. Ešte v utorok 10. marca 2020 pritom Fiat nehlásil žiadne výpadky v dodávkach potrebného materiálu. Nasledujúci deň však vydalo vedenie koncernu FCA príkaz zastaviť výrobu. Odhadnúť preto situáciu v nasledujúci pondelok je v podstate nereálne.
Brembo čaká problémy
Obmedzenia sa však týkajú všetkých výrobných závodov na území Talianska. Patrí medzi nich aj Brembo so sídlom v meste Stezzano ležiacom v Lombardii, teda v najťažšie postihnutom regióne Talianska. „Zatiaľ fungujeme normálne, problémy nastanú až vo chvíli, keď prídu ďalšie opatrenia. Napríklad zákaz vývozu nášho tovaru,“ hovorí Matteo Tiraboschi zo spoločnosti Brembo. Ten zároveň upozorňuje, že by to bol celoeurópsky problém, pretože dielce zo severu Talianska v súčasnosti používa takmer polovica výrobcov áut.
Na príchod ráznejších opatrení sa však pripravuje aj zvyšok Európy. Obavy majú najmä Nemci, ktorí využívajú veľké objemy dodávok z Číny. Zatiaľ bojujú len s ich omeškaním, ak sa však úplne zastavia, automobilový priemysel nie je schopný na tak masívny výpadok reagovať. Uvedomuje si to aj nemecká vláda, ktorá už pripravuje financie potrebné na pokrytie mimoriadnej situácie. Ide pritom o miliardy eur. Odborníci dokonca varujú, že vzniknutá situácia môže mať pre niekoľko európskych producentov fatálne následky a „karanténu“ neprežijú. Až 60 % menších dodávateľov môže reálne do troch mesiacov skrachovať. Všetko je zatiaľ vo hviezdach, európsky automobilový priemysel sa však musí na novú situáciu pripraviť a už teraz počítať s veľkými výpadkami, varuje agentúra Reuters.
Zdroj: TASR, Reuters