Fiat UNO - 346 bodov
Fiat Uno sa stalo autom, ktoré križovalo Európu. Všade bolo mimoriadne populárne. A poznali ho aj u nás. Dokonca ste ho mohli kúpiť ako nové v Tuzexe. To vie asi každý, kto vyrastal na známej českej trilógii Slnce, seno a... Avšak, hneď na úvod podotknem, že sa skúste pozrieť na bodový rozdiel Fiatu a Peugeotu. Je doslova minimálny. Hneď po ankete sa začali šíriť fámy, že výsledky boli skorumpované. Dohady šíriť nebudem, názor si urobte sami.
Písal sa rok 1984, keď Fiat predstavil nástupcu tiež veľmi úspešného typu 127. Všade ho prijali s nadšením. Okrem iného za to mohla na tú dobu netypická, avšak elegantná a vyvážená hranatá karoséria. Každopádne, Fiatu sa s jednotkou – Unom zadarilo. Za necelé 2 roky predali celosvetovo prvý milión. Áno, čítate dobre. Len v Taliansku dokázali predať milión za tri roky po predstavení. To sa už asi žiadnemu autu nepodarí...
Fiat Uno v rodnom Taliansku vyrábali od 1983 do 1995, keď ho nahradil typ Fiat Punto. Spočiatku bol pod kapotou motor s rozvodom OHV, ktorý mal objem 0,9 litra. Zákazník si mohol dopriať aj o 2 deci väčší motor. Najväčší motor bol 1,3 liter. Spočiatku sa o zmes staral karburátor od firmy Solex alebo Weber. Fiat po pár mesiacoch priniesol aj osvedčenú naftovú pohonnú jednotku s objemom 1,3 litra. Mala však problém. Bola hlučná a na malé auto ťažká. Museli sa teda popasovať so zmenou prednej nápravy a tlmením od motora.
Ako šiel čas, Taliani si uvedomovali, že staršie pohonné jednotky (pôvodom aj zo 127čky) nestíhajú. Už v roku 1985 prišla zásadná inovácia. Ta sa niesla v znamení ohňa. Prečo? Lebo prišiel rad motorov FIRE. Nemýlite sa, nie je to v preklade oheň. Ide o skratku Fully Integrated Robotized Engine, aj keď tú skratku takto marketing iste nevyskladal náhodou. Ako správne tušíte, výrobu motorov prevažne zabezpečovali roboty. Človek asistoval len naozaj minimálne. Výsledkom bolo zjednodušenie konštrukcie motorov, urýchlenie výroby, čo v podstate smerovalo k zlacneniu výroby. Spočiatku mal objem 1,0 litra a výkon 34 kW (46 k).
V rovnakom roku sa zrodila aj legenda, ktorú si pamätajú všetci skôr narodení, dokonca aj tí, ktorí sa rodili začiatkom 90-tych rokov. Je ním Uno Turbo i.e. To malo pod kapotou na začiatku výroby motor s objemom 1299 cm3, trošku neskôr nebadateľné 2 kubíky navyše (1301 cm3). Poviete si, prečo taký minimálny rozdiel Taliani nakoniec spravili? Viaže sa k tomu údajne fakt, že v tej dobe v Taliansku autá s objemom motora do 1,3 litra mali rýchlostné obmedzenie, takže jazda v ľavom pruhu pre Turbo neprichádzala do úvahy. Ak sme už pri téme Turbo, ešte spomeniem, že s príchodom modernizácie Una objem motora narástol o celý deciliter. 1,3-litrová verzia mala výkon 77 kW (105 k), väčšia a modernizovaná 1,4-ka 85 kW (115 k). K Turbo i.e. sa ešte niekedy vrátim.
Rok 1986 priniesol prepĺňanú naftovú jednotku 1,4 TD s výkonom 53 kW (72 k). O rok neskôr prišla benzínová jednotka s objemom 1,5 litra, avšak so vstrekovaním MPI a katalyzátorom. Výkon slušných 56 kW (76 k). Rok 1989 priniesol hranatému Unu jemnejšie kontúry. Auto bolo prichystané na dizajnový smer začiatku 90. rokov. Okrem iného prišli nové pohonné jednotky, ktoré Uno opäť posilnili. Išlo konkrétne o 1,4i (52 kW/71 k), 1,4i Turbo (85 kW/115 k – Turbo i.e.), 1,4 D (33 kW/45 k), 1,7 D (43 kW/58 k), 1,9 D (44 kW/60 k) a 1,7 TD (51 kW/70 k).
Spolu na celom svete sa vyrobilo vyše 8 miliónov kusov. Vyrábali ich okrem Talianska aj v Poľsku, v bývalej Juhoslávii, či štátoch Južnej Ameriky a inde. Popravde, ak by som Uno chcel, tak jedine Turbo i.e.
Peugeot 205 - 325 bodov
Peugeot 205 predstavili v roku 1983 s benzínovými motormi 1,0, 1,1 a 1,4. V tom istom roku vyšla aj limitovaná civilná edícia Turbo16 v celkovom počte 241 vyrobených kusov z dôvodu homologizácie pre skupinu B. O rok neskôr prišiel hladký diesel a legenda GTI. 205-ku vyrábali v troch karosériách. 3-dv. a 5-dv. hatchback a krásne cabrio. Sem-tam sa objavia i nadstavby rôzneho druhu. Sumarizovanie všetkých motorov a výbav by trvalo do Vianoc, tak to prebehneme letom-svetom.
Peugeot 205 sa vo Francúzsku oficiálne vyrábal od roku 1982 do roku 1998. Na pohľad je to neuveriteľne dlhá doba.
Za dizajnom hatchbacku stal Gérard Welter, cabriolet priniesla Pininfarina. Spočiatku bola paleta motorov menšia. Štartovala na objeme 954 cm3 s výkonom 33 kW (45 k) pri 6000 otáčkach. Silnejší motor mal objem 1124 cm3 a výkon 37 kW (50 k) pri 4800 ot. V ponuke boli aj dva agregáty s objemom 1360 cm3, jednokarburátorový dával 44 kW (60 k), silnejší štvorvalec s výkonom 59 kW (80 k) bol pre verziu GT. Krútiaci moment sa prenášal výhradne dopredu pomocou štvor- a päťstupňových prevodoviek. Neskôr prišlo pár modelov s automatickou prevodovkou. Je ich však ako šafranu. Mali inú kapotu.
Predná náprava bola typu McPherson. Vzadu boli vlečené ramená s torznou tyčou. Zaujímavosťou je, že najslabšie pohonné jednotky 1,0 a 1,1 nemali posilňovač bŕzd. Vpredu boli vždy kotúče, vzadu poväčšine bubny. Výnimku tvorili verzie GTI. Priemer kolies začínal na 13 palcoch. Najväčšie mali opäť GTI, 15ky. Zaujímavý je údaj aj o váhe tohto prcka: hmotnosť sa pohybovala od 720 do 880 kg.
V ponuky sa postupne ocitli okrem päťdverových hatchbackov na jeseň 1984 aj trojdverové, v lete 1986 prišli kabriolety a nemali by sme vynechať ani úžitkové verzie.
Premiéra kabrioletu prišla v lete 1986. Bežné verzie mali klasickú technológiu z obyčajného hatchbacku, silnejšie verzie CTI mali srdce z GTI. Všetky kabriolety mali z dôvodu zvýšenia tuhosti a lepšej pasívnej bezpečnosti masívny ochranný oblúk. Hmotnosť narástla o zhruba 100 kíl.
Nielen u nás sa veľkej obľube tešili naftové verzie. Pod kapotou bol motor s objemom 1769 cm3, ktorý mal výkon 44 kW (60 k) a 106 Nm. V roku 1987 prišiel motor s objemom 1905 cm3, ktorý mal 47 kW (64 k) a v roku 1990 dokonca 1,8 TDI s priškrteným výkonom na 57 kW (78 k). Tieto novšie motory sú známe svojou spoľahlivosťou. Poväčšine ste ich stretli aj vo väčších súrodencoch.
V roku 1986 prišli benzínové motory s označením XU s objemom 1580 cm3 a výkonom 59 kW (80 k). V roku 1987 boli menšie motory nahradené motormi z radu TU. Najmenší 954 cm3 mal 33 kW (45 k), 1124 cm3 disponovala 41 kW (55 k) a 1,4ky 48 a 63 kW (65, respektíve 85 k). V roku 1988 prišla prvá modernizácia. Odlišní a modernejší bol hlavne interiér. Pýšil sa novou palubnou doskou a čalúnením sedadiel. Druhá menšia modernizácia sa odohrala v roku 1990. Poznávacím znakom bola predovšetkým zmena grafiky zadných svetiel. Priestor medzi nimi bol po novom lakovaný vo farbe karosérie. Posledná minimálna modernizácia sa odohrala v roku 1996, kedy 205ka dostala volant v štýle vtedajšej 106ky a mierne modifikovaný interiér.
Za prakticky 16 rokov výroby vzišlo z liniek 5 278 000 kusov. Život však nekončil a výroba pokračovala ďalej v menej rozvinutých krajinách.
VW Golf Mk2 - 156 bodov
Možno si pomyslíte, že som divný. Hneď na začiatku prehlásim, že VW Golf Mk2 nebolo a v dobrom stave nie je ani teraz zlé auto. Len ma za srdce nikdy nechytil. Prečo? Neviem. Ostatní z neho boli paf (predovšetkým z verzií GTI/G60), ja by som z dnešného rebríčka ako víkendovú hračku určite radšej uprednostnil 205ku GTI alebo Uno turbo i.e.
Golf Mk2 si po rozsiahlych prezentáciách prvej dvojky, ktorá sa o trón bila pomaly do samotného konca, prebehneme naozaj stručne. Predstavili ho na IAA vo Frankfurte v roku 1983. Keď som bol malý, mal som problém ho spredu od staršej Mk1 rozlíšiť. Naozaj sa na sebe veľmi podobali. Spoznať ste ich predovšetkým vďaka väčším rozmerom a iným, väčším zadným svetlám. Potom to boli už len detaily, ktoré sa menili aj v priebehu modernizácií. Šikovné oko fanatika už vedelo, kam malo pozerať. Golf ako jediný z dnes predstavených finalistov neostal vo výrobe dlhšie ako 10 rokov. Vyrábali ho od roku 1983 do roku 1991.
Nie je tajomstvo, že koncepcia MK2 vychádzala z MK1. Pod kapotou si našiel každý to, čo mu vyhovovalo. Za základnú pohonnú jednotku považujeme motor s objemom 1272 cm3 (40 kW/54 k). Medzistupeň tvorili motor 1595 cm3 (55 kW/75 k) a na najvyššom mieste pomysleného rebríčka bol 1781 cm3 (66 kW/90 k). Avšak ak chceme ísť ešte ďalej, môžeme spomenúť športovú verziu GTI. Prvé mali objem po zaokrúhlení 1,8 litra s 2 ventilmi na valec. Výkon bol 82 kW (112 k). Mnoho nových majiteľov Golfu začalo byť nespokojných, že v porovnaní s Mk1 GTI to akosi nejde. VW sa preto odhodlal k razantnému kroku a hlavu s 8 ventilmi nahradil hlavou so 16-ventilovou technológiou. Výkon tak narástol na 102 kW (139 k). Verzie s katalyzátorom mali o zhruba 10 koní menej. To, že sa pozeráte na GTI, ste vedeli predovšetkým vďaka štvorici okrúhlych svetiel. Bežné verzie mali len jeden pár. Absolútnou čerešničkou na torte bol Golf G60, ktorý mal pod kapotou motor s objemom 1,8 litra, 16 ventilov a prepĺňanie. O to sa staral kompresor. Výkon rázom poskočil na zaujímavých 118 kW (160 k). Mimochodom, ak nejaký chcete, pripravte si na zachovalý kus, do ktorého netreba vrážať, sumu aspoň 15 000 eur. Samozrejme, nájdete kusy aj za tretinu. Väčšinou však nie sú originálne.
VW Golf nebol iný ako ostatní. Nie každý chcel benzín. Pre naftových fanúšikov boli k dispozícii 2 motory s jedným objemom. Išlo o motory 1,6, a to buď atmosférické, alebo s prepĺňaním. Výkon bol 40 kW (54 k), resp. 51 kW (70 k). A že som nespomenul benzínové motory s objemom 1,0 litra, alebo 2,0 litra? Áno, boli aj také. Ale viazali sa na špecifické trhy, povedzme Taliansko alebo USA.
VW Golf Mk2 mohol mať celkovo 3 prevodovky. 4-stupňová manuálna bola základ, vyššie stála 5-stupňová a za príplatok ste si mohli objednať aj automatickú prevodovku. Tie ale boli typické skôr na trhoch za oceánom.
Čo by ste ešte mali vedieť? Okrem 3- a 5-dverového hatchbacku existoval aj sedan. Ten mal názov Jetta a spredu sa vyznačoval hranatými svetlometmi. A čo ďalšie verzie? Otvorená verzia Golf cabrio síce bola, ale stále vychádzala z Mk1. Napriek tomu nevravím, že nemôžete na nejakú dobovú úpravu bez strechy naraziť. A čo úžitková verzia? Caddy tiež bolo a bolo vo výrobe dlho. Rovnako však vychádzalo z Mk1. Za zmienku stojí zvýšená verzia s pohonom 4x4 pod názvom Country. Je ich málo, ale aj na Slovensku ich pár kusov jazdí.