Peugeot 405 - 464 bodov

405ku prebehnem dnes len letmo. Rozsiahly článok som o ňom už urobil a nebudem sa zbytočne opakovať. Viac si môžete prečítať v Peugeot 405 už oslavuje 30 rokov!

Za dizajnom Peugeot 405 stojí dizajnové štúdio Pininfarina. 405ku vyrábali iba ako sedan a kombi – break. Ujasnime si dva pojmy. Ph1 - model pred modernizáciou, Ph2 - model po modernizácii. Podvozok má vpredu nápravu McPherson, zadná využíva torznú tyč. Pod kapotou ste našli motory známe aj z iných modelov automobilky. Objem štartoval na 1,4, pokračoval cez 1,6 až k 1,9 (po modernizácii 2,0). Výkon bol od 48 kW až k maximálnym 108 - 118 kW pri 16V motore, resp. T16 mala pri overbooste cca 160 kW. Pred modernizáciou (Ph1) boli k dispozícii aj karburátorové verzie, aj verzie so vstrekovaním. U nás boli známe hlavne nezmary, dízle. Hladký diesel 1,9d a 1,8/1,9 TD. S výkonom 47/52 kW a max 66 kW pri TD.

Po modernizácii prišli nové benzínové motory. 1,9 vypadli a nahradili ich 1,8 a 2,0 litrami. Silu na vozovku zvyčajne prenášala len predná náprava. Existovalo aj pár kusov 4x4. Pri modeli 4x4 bol vzadu hydropneumatický podvozok, ktorý vychádzal z Citroenu BX. 

Bolo niekoľko stupňov výbavy. GL, GR, SR, ST. Keď bol pod kapotou diesel, označenie končilo D, turbonafta bola DT (D-turbo) a vstrekovanie končilo I. Mi16 bolo vždy len 16V benzín s rôznymi výkonovými verziami. Existovalo množstvo limitovaných verzií.

Koncom leta r.1992 prebehla zásadná modernizácia. Hlavnou zmenou prešiel interiér. Francúzi boli totiž často kritizovaní za lacné plasty, čo sa čiastočne zlepšilo s príchodom vylepšenej verzie. 

Citroën AX - 252 bodov

Citroën AX vyrábali medzi rokmi 1986 až 1998. Na trhu vydržal relatívne dosť. Mimochodom, nástupca Citroën Saxo prišiel ešte v r. 1995. Spolu vyrobili takmer 2,5 miliónov kusov a natrafiť ste mohli (a ešte stále so šťastím môžete) na rôzne kúsky. Do r. 2000 ho vyrábali v licencii ako Proton Tiara. 

Vývoj odštartoval ešte v r. 1983 spoločne s automobilkou Talbot. Veci sa však vyvinuli tak, že sesterský model Talbot nikdy neuzrel svetlo sveta. AX sa vyznačovalo dobrou aerodynamikou. Základná hodnota odporu vzduchu sa pohybovala na úrovni 0,31, čo sa určite podpísalo na dobrej spotrebe. K tomu ešte fakt, že pohotovostná hmotnosť štartuje na 640 kg. Spočiatku bol k dispozícii iba ako trojdverový model s objemom 1,0, 1,1 a 1,4 litra s motormi radu TU, ktoré mali rozvod OHC riešený remeňom. O rok neskôr prišiel model s 5-dverovou karosériou. Vznetový motor s objemom 1,4 litra prišiel až v r. 1988. Ten bol nahradený väčším 1,5-litrovým motorom až v r. 1994. 

Citroën AX sa stal rázom najmenším modelom automobilky. Nahradil predchodcu VISA, resp. tiež aj legendárny Citroën 2CV, ktorého výroba bola ukončená v r. 1990 (od 50. rokov 20. st.). Existovala aj verzia 4x4, ktorá mala elektronickú uzávierku medzinápravového diferenciálu. Nikdy však nebol až tak úspešný, ako hlavný rival Fiat Panda. Pre športovo orientovaných vodičov Citroën pripravil aj športové verzie. Prvá odštartovala ešte pri začiatku výroby, kedy priniesli verziu AX Sport, ktorý mal pod kapotou motor s objemom 1,3 litra a výkonom 95 k. O zmes sa staral dvojitý karburátor Weber. V r. 1987 priniesli slabšiu 5-dverovú verziu GT, ktorá mala výkon len 85 k. V. r. 1992 prišla verzia AX GTI, ktorá mala vďaka vstrekovaniu výkon 75 kW (101 k). 

V roku 1991 prebehla menšia modernizácia. Na oko modernizované kusy rozoznáte len veľmi ťažko, hľadať musíte v detailoch. 

Honda Prelude - 234 bodov

Hondu Prelude 3. Generácie predstavili v apríli 1987 pre domáci japonsky trh. O trochu neskôr prišiel aj na ostatné svetové trhy. Čo sa týka dizajnu, je to klasická evolúcia predchodcu, ale keď sa pozornejšie zapozeráte, možno spozorujete niektoré linky zdieľané s Hondou NSX, ktorá prišla pár rokov neskôr. Preluda má jednu prednosť. Je to prvé sériovo vyrábané auto, ktoré masovo zaviedlo ovládanie všetkých 4 kolies. Jazdnými vlastnosťami si vás toto auto veľmi rýchlo získa. 
Pod kapotou boli motory s objemom 2,0 litra. Označované ako B20A. Mali rozvod SOHC s 12 ventilmi, výkonnejšie verzie boli DOHC so 16 ventilmi. Neskôr, po modernizácii, prišli aj motory B21A s objemom 2,1 litra, avšak iba na niektoré vybrané trhy. 
Modernizácia sa odohrala vcelku rýchlo po premiére. V Japonsku ju predstavili už v novembri 1989. Mierne odlišné boli oba nárazníky, ale tiež zadné svetlá mali číre smerovky a mierne odlišnú grafiku svetiel. Zmenami prešiel aj interiér. 
Existovala aj špeciálna verzia INX, ktorá už nemala vyklápacie predné svetlá – mrkačky. 

Hondu Prelude 3. generácie predstavili v apríli 1987 pre domáci japonský trh. O trochu neskôr prišiel aj na ostatné svetové trhy. Čo sa týka dizajnu, je to klasická evolúcia predchodcu, ale keď sa zapozeráte pozornejšie, možno spozorujete niektoré linky zdieľané s Hondou NSX, ktorá prišla o pár rokov neskôr. Prelude má jednu prednosť. Je to prvé sériovo vyrábané auto, ktoré masovo zaviedlo ovládanie všetkých 4 kolies. Jazdnými vlastnosťami si vás veľmi rýchlo získa. 

Pod kapotou boli motory s objemom 2,0 litra, označované ako B20A. Mali rozvod SOHC s 12 ventilmi, výkonnejšie verzie boli DOHC so 16 ventilmi. Neskôr, po modernizácii, prišli aj motory B21A s objemom 2,1 litra, avšak iba na niektoré vybrané trhy. 
 
Modernizácia sa odohrala vcelku rýchlo po premiére. V Japonsku ju predstavili už v novembri 1989. Mierne odlišné boli oba nárazníky, ale tiež zadné svetlá mali číre smerovky a mierne odlišnú grafiku svetiel. Zmenami prešiel aj interiér. 
 
Existovala aj špeciálna verzia INX, ktorá už nemala vyklápacie predné svetlá – mrkačky. Celkovo chcela skôr pôsobiť luxusnejším, než športovým dojmom. 

Foto: FB Peugeot 405