Tlak na úplný zákaz spaľovacích motorov v nových autách od roku 2035 neustále silnie. Ku koalícii spoločností presadzujúcich tento termín sa už oficiálne pridali aj automobilky Ford a Volvo volajúce po silnej legislatíve nariaďujúcej vyraďovanie spaľovacích motorov z prevádzky. Koalícia vyvýja na EÚ tlak, aby nepodliehala lobingu automobiliek, výrobcov fosílnych palív, ani iných organizácií a schválila ako hranicu rok 2035. Cieľom je do roku 2050 odstrániť všetky autá so spaľovacími motormi z ciest. Po tomto termíne ich už nebude možné prevádzkovať (v štandardnom režime).
A čo infraštruktúra?
„Vo Ford Europe veríme, že sloboda pohybu ide ruka v ruke so starostlivosťou o našu planétu a seba navzájom,“ začína poetické pojednanie nad deriktívnym zákazom predaja spaľovacích motorov Stuart Rowley, predseda Ford Europe. „V súčinnosti s klimatickým záväzkom z Paríža sa zameriavame na to, aby mali všetky nové vozidlá Ford od roku 2035 nulové emisie. K dosiahnutiu tohto cieľa však musia politici EÚ stanoviť povinné vnútroštátne ciele aj pre bezproblémovú infraštruktúru elektrického nabíjania. Tá musí zodpovedať rastúcemu dopytu po dobíjaní a umožniť spotrebiteľom využívať výhody v digitálnom svete,“ pokračuje Rowley. Ford sa podpísal pod otvorený list Európskemu parlamentu, ktorý vyzýva k legislatívnym zákrokom umožňujúcim povinný prechod na „čistú“ elektromobilitu najneskôr od roku 2035. Európska komisia by podľa koalície mala schváliť povinnosť, predávať už len elektrické osobné a ľahké úžitkové autá. Netolerujú sa ani plug in hybridy, hybridy, či motory na syntetické palivá z obnoviteľných zdrojov. K výzve sa verejne pripája aj Volvo Cars. „Volvo sa od roku 2030 plánuje stať plne elektrickou automobilkou a podporuje ukončenie predaja áut na fosílne palivá v Európe od roku 2035. Je to správna vec, nastáva tá pravá chvíľa, aby EÚ potvrdila svoje vedúce postavenie v boji proti emisiám,“ povedal Jim Rowan, generálny riaditeľ Volvo Cars.
Predstavitelia koalície zároveň tvrdia, že automobily sú zodpovedné za dovoz tretiny všetkej ropy do Európy. Prechod na elektromobilitu by údajne zvýšil energetickú bezpečnosť Európy a ušetril by miliardy eur, ktoré Európa za ropu posiela každý rok do zahraničia. Kto je zodpovedný za dovoz zvyšných dvoch tretín ropy a čo s tým, už v informáciách koalície chýba.
zdroj: Reuters