Ford Bronco sa vrátil medzi živých v polovici roka 2020. Už pri premiére šiestej generácie sa špekulovalo, že z nej vznikne drsná verzia Raptor. Jej prípravu definitívne potvrdili zábery maskovaných prototypov. Kamufláž je teraz minulosťou, model inšpirovaný pretekármi série Ultra4 absolvoval oficiálnu premiéru.
Veľké blatníky i špecifické koncové svetlá
Bronco Raptor prichádza výhradne v päťdverovom vyhotovení, dôvodom majú byť preferencie zákazníkov a zároveň stabilnejšie správanie sa pri rýchlej jazde v teréne. Od klasiky sa novinka navonok odlišuje množstvom prvkov. Tým najvýraznejším sú mohutnejšie nadstavce blatníkov, ktoré šírku zväčšili o takmer 25 centimetrov. Nachádzajú sa v nich kolesá obuté do 37-palcových pneumatík BFGoodrich.
Maska chladiča obsahuje veľký nápis Ford a drobné prídavné svetlá, kým na kapote a blatníkoch sa objavili extra otvory. Modifikovaný nárazník s lepšou ochranou spodnej časti motora asi nikoho neprekvapí, silnejšie brnenie sa nachádza v rámci celého podvozka. Vzadu použil Modrý ovál špecifické svetlá a vystužil veko batožinového priestoru z dôvodu hmotnosti rezervného kolesa.
Viaceré komponenty sú odnímateľné, čo platí aj pre strešné panely či dvere. Za nimi sa skrýva interiér vybavený povinnou bižutériou. Nechýbajú v ňom označenia Raptor, karbónové detaily či volant s vyznačenou stredovou polohou a tučnejším vencom. Špecifický je tiež prístrojový panel ponúkajúci nový režim zobrazenia.
Svetlá výška presahuje 33 centimetrov
Samozrejme, najdôležitejšie zmeny sa týkajú techniky. Bronco Raptor má zosilnený rám i karosériu, vďaka čomu dosahuje až o 50 % vyššiu torznú tuhosť oproti štandardnej verzii. Ford okrem toho vymenil obe nápravy za odolnejšie kúsky širšie o bezmála 22 cm. Taktiež zosilnil tlmičové domce, stabilizátory, tyč riadenia, čapy a veľa ďalšieho.
Americký off-road disponuje svetlou výškou vyše 33 centimetrov. Takmer rovnaká hodnota charakterizuje dráhu predného pruženia, vzadu ide dokonca o 35,5 cm. Extrémny podvozok využíva adaptívne tlmiče Fox Racing. Pýši sa tiež predným nájazdovým uhlom až 47,2 stupňa, vzadu je to 40,5 stupňa. Prejazdový uhol dosahuje hodnotu 30,8 stupňa.
Vďaka posilneniu konštrukcie môže Bronco Raptor ťahať väčší náklad než sériový variant, maximálna hmotnosť prívesu stúpla na 2 tony. Zmenám sa nevyhol ani pohon všetkých štyroch kolies. Okrem iného využíva odlišnú redukčnú prevodovku, ktorú dopĺňa modifikovaný 10-stupňový automat SelectShift.
Dynamické parametre zatiaľ nepoznáme
Pod kapotou drsného modelu sa nachádza benzínový biturbo šesťvalec so zdvihovým objemom tri litre. Jeho výfukový systém obsahuje klapku, ktorou možno regulovať jeho zvuk v štyroch úrovniach. Maximálny výkon motora je vyše 400 koní. Presné číslo sme sa zatiaľ nedozvedeli, Ford nezverejnil ani dynamické parametre.
Tajomstvom nateraz zostáva tiež cena. Doteraz najdrahší model Wildtrak stojí na domácom trhu 47 780 dolárov (42 400 eur), pri vyhotovení Raptor očakávame prinajmenšom 60-tisícovú cenovku v americkej mene. Výrobca začne objednávky prijímať v marci, kedy sa dozvieme presnú čiastku. Prvé autá sa majú k zákazníkom dostať v lete.
Zdroj: Ford