Viete si predstaviť Mondeo, ktorého karoséria je vyrobená najmä z lacných uhlíkových vláken?
Uhlíkové vlákna od svojho uvedenia zlacneli len mierne. Aj naďalej ostávajú jednoducho príliš drahé. Výrobné materiály v tomto prípade nie sú až také nákladné. Cenu najviac dvíha náročný výrobný proces, ktorý si vyžaduje ručnú prácu. Jednotlivé vlákna môžu byť navyše hrubé len 5 mikrometrov, čo je omnoho menej ako má ľudský vlas.
Ford v spolupráci s firmou Dow Automotive Systems skúša vytvoriť karbón, ktorý by bol cenovo dostupný pre všetkých. Hlavným cieľom je zefektívniť výrobu daného produktu. Ford sníva o aute, ktoré bude celé vyrobené z uhlíkových vláken.
Po troch desaťročiach od vynálezu karbónových vlákien je snáď najvyšší čas sprístupniť ich aj bežnej verejnosti, nie len superšportom.
Ak by výrobca používal karbón na výrobu karosérie, znamenalo by to výrazne zníženie hmotnosti auta. Spolu s tým by prišla potreba menších motorov a nižšia spotreba. Svoje využitie by tento materiál určite našiel aj pri výrobe elektromobilov, ktorým by ľahká karoséria kompenzovala ťažké batérie a predĺžila by dojazd. Ford chce dosiahnuť v budúcich modeloch úsporu až 340 kg. Automobilka plánuje využívať prvé výsledky vývoja už koncom tejto dekády.
„Existujú dva spôsoby ako znížiť energetickú spotrebu vozidla: zlepšenie využívania paliva a redukcia práce pre motor,“ povedal Paul Mascarenas, technický riaditeľ a viceprezident, výskum a inovácie spoločnosti Ford. „Ford sa snaží riešiť problémy downsizingom motorov EcoBoost a využívaním elektromotorov. Kľúčovými faktormi sú aj znižovanie hmotnosti a vylepšovanie aerodynamiky.“
Karbón má viac výhod ako nevýhod. Jedným veľkým mínusom je príliš vysoká cena.