Niektoré nemecké médiá píšu bez pardonu o „vážnom neúspechu“ európskej pobočky Fordu. Jej špeciálne pre starý kontinent (a v spolupráci s Volkswagenom) vyvinutý prvý elektromobil bude meškať približne šesť mesiacov.
Pôvodne mal Explorer doraziť k zákazníkom v priebehu prvého kvartálu 2024, tento termín ale musel byť kvôli novým faktom prehodnotený a posunutý.
Ford ako dôvod odkladu pôvodne uvádzal snahu splniť nové európske predpisy platné pre akumulátory – Automobilwoche spomína nariadenie OSN 100.3/ ECE-R 100.3. To ale nedávalo zmysel.
Je zrejmé, že s detailmi budúcich (už schválených) technických predpisov sú všetky automobilky konfrontované s dostatočným časovým predpisom, aby im stihli prispôsobiť produkty. Bolo preto jasné, že povestný pes bude v tomto prípade zakopaný niekde inde.
Americký koncern z pochopiteľných dôvodov nechce túto nepríjemnú správu príliš medializovať, vyzerá to ale, že Ford potrebuje do svojho auta dostať inú baterku. Inak povedané, legislatívu pozná veľmi dobre, potrebuje ale, aby ju plnila i nová batéria pre Explorer.
Prečo Detroit na poslednú chvíľu odmietol akumulátor od VW, nie je známe. Nemci pritom problém s dodávkami batérií pre Ford podľa všetkého nemajú. Bolo známe, že okrem hardwaru mali Američanom dodávať tiež kompletný riadiaci software.
Vcelku hodnoverné vysvetlenie podáva denník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Ten s odvolaním na svoje zdroje špekuluje, že použitie inej baterky by mohlo byť strategickým rozhodnutím Fordu, ktoré súvisí s ďalšími chystanými elektromobilmi. Jednoducho povedané – Detroit chce kvôli zjednodušeniu budúcej produkcie používať čo najviac rovnakých dielcov, teda má pre neho zmysel štandardizovať aj batérie.
Ford totiž začiatkom roka oznámil, že s novou generáciou elektromobilov nechce spoliehať len na partnerstvo s VW. Od polovice dekády preto bude okrem iného používať aj americkou centrálou vyvíjanú platformu.
Zatiaľ nezodpovedanou otázkou je, aké úpravy platformy MEB budú nutné, aby Explorer skutočne mohol dostať inú batériu. Že nejde o triviálnu vec, dokazuje spomínaný polročný odklad, dôsledky tohto rozhodnutia sú však oveľa vážnejšie. Ford totiž musí vymyslieť, čo s nemeckou továrňou v Kolíne nad Rýnom a ako dovtedy (na ďalších šesť mesiacov) zamestná jej pracovníkov. Že to nebude lacné, je jasné aj bez toho, aby sme videli konkrétne čísla.
zdroj: Automobilwoche