Pre väčšinu záujemcov je to prvá možnosť prísť s ním do osobného kontaktu. Tretí Focus ST je prvý globálny športový Ford. Budú ho predávať v 40 krajinách celého sveta. Radový 4-valec EcoBoost dá 184 kW (250-k), z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,5 s a bez 2 km/h dosiahne 250-ku. Za výkonom nezaostávajú prepracovaný podvozok, brzdy a v triede aktuálne najkomplexnejší systém prvkov podpory vodiča. Spotreba podľa normy je len 7,2 l/100 km, čo je o 20% menej ako mal 5-valec. Ak by aj číslo 7,2 nebolo reálne (ako dnes pri väčšine áut v reálnom svete nie je), úspora o pätinu menšia môže byť reálna, lebo 5-valec žral aj trávu pri ceste...

„Jeden Ford“


Filozofia „One Ford“ (jeden Ford), aplikovaná pri návrhu tejto generácie Focusu, dala základ aj novému Focusu ST. Oddelenie Global Performance Vehicles vytvorilo DNA modelu ST, ktorý je súčasťou stratégie globálnych športových vozidiel, na základe úzkej spolupráce medzi sekciou Ford Team RS v Európe a skupinou Special Vehicles Team (SVT) v USA. K dielu prispeli aj konštruktéri spoločnosti Ford z ázijsko-pacifickej oblasti, aby nové vozidlá s označením ST poskytovali pôžitok vodičom vo všetkých kľúčových odbytiskách typu Focus.



„Všade na svete je to to isté auto – od motora cez podvozok až po dizajn – a dokonca aj pneumatiky sú všade rovnaké,“ povedal Dieter Schwarz, vedúci sekcie Ford Team RS. „Odteraz si budú môcť za volantom Focusu ST vychutnať rovnako dynamickú jazdu vodiči v Pekingu, Los Angeles, Londýne aj v Ríme.“ „Naša stratégia pri vývoji športových vozidiel vychádza zo skutočnosti, že športovo založení vodiči na celom svete chcú to isté,“ dodal Dieter Schwarz. „V prípade modelu Focus ST to znamená kombináciu vzrušenia z jazdy s možnosťou pohodlného každodenného cestovania do práce.“

Najvýkonnejšie ST


184 kW (250-k) 2,0-liter Ford EcoBoost má reťazou hnané rozvody a vychádza z dvojlitra predstaveného v type Mondeo ešte v roku 2001. Samozrejme, dnes je nabitý novinkami doby. Ponúka výkon veľkého a hospodárnosť menšieho motora. Vďačí za to kombinácii vysokotlakového priameho vstrekovania, turbodúchadla s malou zotrvačnosťou a dvojitého nezávislého variabilného časovania vačiek (Ti-VCT). Tiež upravenej konštrukcii systémov nasávania a výfuku, a špeciálnej kalibrácii. Motor navyše dokáže vyvinúť stabilne mohutný krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok s maximom. 340 Nm dáva už pri 1,750 ot a plných 360 Nm od 2 000 do 4 500 ot.

Radový 4 valec dvojliter má priame vstrekovanie paliva, variabilné časovanie ventilov, prepĺňanie turbom a špeciálny systém zvukovodu pre kabínu

Radový 4 valec dvojliter má priame vstrekovanie paliva, variabilné časovanie ventilov, prepĺňanie turbom a špeciálny systém zvukovodu pre kabínu

Sympozér robí vnútri charakteristický zvuk


Motorári ladili nie len výkon a priebeh krútiaceho momentu, ale aj zvuk. Vďaka dôvtipu konštruktérov znie rovnako v interiéri aj vonku. Aby si mohli vzrušenie z jazdy vychutnať aj cestujúci v kabíne, zvuk motora prenáša priamo zo systému nasávania do interiéru novoupravený „sympozér“. Vývojár sacieho systému Christopher Myers tvrdí: "Vodičovi Fordu ST nestačí len rýchlosť, alebo pocit rýchlosti. Malo by tiež znieť rýchlo. Časťou riešenia je tvar výfukového systému, ale šli sme ešte ďalej a navrhli symposer pre zlepšenie zvuku motora pre vonkajší prejav aj prejav vnútri kabíny aj pri čiastočnom plyne. Ford systém predstavil na predošlej generácii Fordu Mustang z minulého desaťročia. Active Sound Symposer je vlastne trubica, ktorá prechádza prepážkou od motora do interiéru pre zlepšenie sluchového zážitku vnútri. Aktuálna verzia systému v Mustangu je odladená zvýrazniť nízke frekvencie od 200 do 450 Hz.

Sympozér umiestnený priamo na motore Fordu Focus ST III. gen.

Sympozér umiestnený priamo na motore Fordu Focus ST III. gen.

Detail na elektronicky ovládaný ventil Sympozéra

Detail na elektronicky ovládaný ventil Sympozéra


Vo Focuse ST systém doplnili o elektronicky ovládaný ventil, ktorý reguluje intenzitu zvuku cez trubicu. Systém teda inteligentne ovláda hlukový prejav motora vnútri podľa spôsobu jazdy. Keď chce vodič pokojne a na spotrebu, ventil je zavretý. Systém ovplyvňuje aj zaradený prevod. Motor má hlučnejší prejav na nízkych prevodoch, na posledných dvoch je prakticky vypnutý, aby pri dlhých cestách nerušil. Pridávaním plynu sa ventil otvára a znie to nasledovne:

Ford už žiaľ neponúka Focus ST v najšportovejšej 3-dverovej karosérii. Pri vývoji tretej generácie Focusu dospeli k záveru, že investície a komplikácie s týmto typom karosérie na seba nezarobia. Naopak, ako jediný v triede ponúka ostrú verziu ST aj ako kombi.

"Nový Focus ST je lepší než jeho posledný európsky predchodca, po každej stránke. A chceli sme, aby k vzrušeniu z jazdy rovnakým dielom prispel aj zvuk motora.“ Výfukový systém s jedinečnou ústrednou dvojitou šesťuholníkovou koncovkou vyladili tak, aby vydával správny zvuk v správny čas – kultivované pradenie pri nižších otáčkach a odhodlaný rev pri vyšších otáčkach.



Dynamický potenciál vďaka novým podporným systémom podvozka


Nové hrebeňové riadenie mení prevodový pomer aby sa citlivosť riadenia pri priamej jazde znížila a pri zatáčaní zvýšila. Volant možno otočiť takmer na doraz bez toho, aby z neho vodič musel zložiť niektorú ruku; to poskytuje lepšiu kontrolu nad vozidlom pri prejazde ostrými zákrutami alebo serpentínami.



Elektronický posilňovač riadenia (EPAS) kalibrovali tak, aby účinnejšie detegoval a kompenzoval ťahanie riadenia pri akcelerácii pomocou agresívnejšie nastavenej verzie systému Ford Torque Steer Compensation (TSC). Elektronický stabilizačný program (ESP) ponúka tri rôzne režimy: vyladená verzia štandardného systému, v obmedzenom režime „wide-slip“ sa vypne kontrola trakcie a ESP sa aktivuje, len keď je to absolútne nutné; a napokon, vodič môže systém ESP úplne vypnúť. Systém smerovania krútiaceho momentu Torque Vectoring Control (TVC), ktorý pribrzďuje vnútorné koleso v zákrute tak, aby potlačil nedotáčavosť je ďalšou chuťovkou. Systém kontroly nedotáčavosti v zákrutách Cornering Under Steer Control (CUSC) aplikuje krútiaci moment tak, aby korigoval otáčanie vozidla okolo vlastnej osi podľa jeho nedotáčavosti ešte pred zásahom systému ESP bez ohľadu na to, či je zapnutý alebo vypnutý.

Športový podvozok

Presnejšie prejazdy zákrut umožňujú vylepšené tlmiče a pružiny, s ktorými je svetlá výška podvozka oproti ostatným verziám modelu Focus menšia o 10 mm. Zadná náprava obsahuje mnoho nových súčastí, vyvinutých špeciálne pre model Focus ST. Vylepšené ramená nápravy a úplne nová konštrukcia priečneho stabilizátora poskytujú vodičovi vynikajúcu spätnú väzbu a kontrolu nad vozidlom. Nastavenie podvozka dopĺňajú plášte Goodyear Eagle doladené špeciálne pre toto auto.

Focus ST kombi je k dipozícii ako kombi len v Európe, aj keď je to svetové auto.

Focus ST kombi je k dipozícii ako kombi len v Európe, aj keď je to svetové auto.

6 špeciálnych farieb a aj ako kombi!


Focus ST tretej generácie nebude v ponuke s najšportovejšou 3-dverovou karosériou. Naopak, 5-dverák v Európe dopĺňa kombík. Tých v tejto triede naoazj nie je veľa a Octavia Combi RS tak dostane mimoriadne zdatného konkurenta. Nová originálna farba karosérie Tangerine Scream pasuje k vzrušujúcemu, energickému charakteru Focusu ST. Okrem toho sú k dispozícii farby Spirit Blue, Race Red, Black, White a Silver. Medzi najvýraznejšie prvky agresívneho, aerodynamického dizajnu modelu Ford Focus ST patrí jednodielna interpretácia typickej lichobežníkovej masky chladiča, vyčnievajúce bočné prahy a dynamický zadný nárazník s výraznými, difúzor pripomínajúcimi otvormi v dolnej časti. Strešný spojler zlepšuje stabilitu vo vysokých rýchlostiach a zmenšuje aerodynamický odpor.


Športovo-elegantný interiér


Focus ST má špeciálne navrhnutý volant, rýchlostnú páku a pedále. Tmavšie poťahy na strope a stĺpikoch karosérie sú neoddeliteľnou súčasťou dizajnového DNA modelu ST a ešte zvýrazňujú jeho športový charakter. Výsledkom rozsiahlej spolupráce spoločnosti Ford s výrobcom sedadiel Recaro je komfort a opora. Znížené sedadlá ponúkajú exkluzívne luxusné možnosti, ako nastavovanie dĺžky (prvýkrát vo vozidle z tohto segmentu) a nastavovanie sklonu sedáka. Úplne nové zadné
sedadlá, vyrobené s využitím špeciálnej peny, zaisťujú nekompromisný komfort aj pre cestujúcich vzadu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

2 stupne výbavy ST2 a ST3 (V SR ako ST R a ST X):

Výbava obsahuje koberčeky ST, automatické ovládanie svetlometov, spätné zrkadlo s automatickým stmievaním a automatické stierače v krajinách s ľavostranným riadením; a alarm Thatcham. Výbava ST2 navyše obsahuje sčasti kožené sedadlá Recaro a dvojzónovú elektronickú automatickú klimatizáciu Electronic Automatic Temperature Control (EATC) v krajinách s ľavostranným riadením; v krajinách s pravostranným riadením majú zákazníci navyše k dispozícii koberčeky ST, automatické ovládanie svetlometov, spätné zrkadlo s automatickým stmievaním a automatické stierače.



Vo výbave ST3 (od 29 600 €) sú navyše exkluzívne vyhrievané, 8-smerovo polohovateľné, kožené sedadlá Recaro s vyťahovacím predĺžením sedáka, novo vyvinuté zadné sedadlá Recaro a bi-xenónové svetlomety. Všetci záujemcovia o model ST si budú môcť objednať balíček „Performance Pack“, obsahujúci sivočierne disky kolies s vysoko kontrastnými červenými športovými brzdovými strmeňmi. Ak vás zaujal, objednávky naň prijímajú zástupcovia Ford v celej SR už teraz.