Kým pri niektorých medzigeneračných modernizáciách musíte po vonkajších štylistických zmenách pátrať s lupou a niekedy ani to nepomôže, v prípade Kugy je to skôr naopak. Dizajnéri Fordu prepracovali prednú časť 4,6-metrového SUV do tej miery, že auto nepôsobí ako po kozmetickom facelifte, ale vyzerá ako úplne nová generácia.
Nenechajte sa zmýliť. Je to stále ten istý model, ktorý modrý ovál predstavil v roku 2019 a jeho predaj spustil v roku 2020. Úpravy však skutočne idú nad rámec normálu.
Kuga ´24 dostala novú masku chladiča a do jej stredu sa presťahovalo výrazne väčšie logo. Kompletne iný tvar majú hlavné svetlá, ale tiež predný nárazník i viac vypuklá kapota. V súvislosti s tým sa sluší dodať, že novinkou je nielen kompletná (sériovo dodávaná) diódová technika, ktorú môžete na objednávku vymeniť za adaptívne LED s funkciou vyrezávania (Dynamic Pixel), ale pod hranou kapoty sa cez celú šírku tiahne (tiež príplatkový) svetelný pás.
Zmeny v zadnej časti sú naopak zdržanlivejšie, ak sa ale pozriete pozornejšie, objavíte pozmenenú vnútornú štruktúru zadných svetiel a možno si tiež všimnete, že z veka kufra zmizla rukoväť, respektíve vybranie v zadnej stene slúžiace ako držadlo.
Dizajn potom vyzerá ešte trochu inak, ak si objednáte úplne novú vrcholnú výbavu Active X. Tá okrem špecifických vonkajších štylistických prvkov (napríklad čierno-strieborných spodných častí nárazníkov) pridáva v prípade hybridného pohonu tiež nepatrne zvýšenú svetlú výšku. Vpredu o 10 mm, vzadu o 5 mm. Ford k tomu dodáva, že tým sledovali zlepšenie priechodnosti terénom.
Aby sme to mali kompletné, dodávame, že Active X má kontrastnú čiernou lakovanú strechu i kryty vonkajších spätných zrkadiel, iné 18- alebo 19-palcové hliníkové disky a súčasťou ponuky modernizovanej Kugy sú tiež dva nové laky (modrá Desert Island a zelená Bursting) a celkovo päť typov nových kolies.
Hromadu zmien potom čakajte aj v interiéri. V prvom rade štandardne dodávaný multimediálny systém Sync 4 v kombinácii s 12,3-palcovým digitálnym prístrojovým panelom a 13,2-palcovej dotykovej obrazovky.
Ford pripomína, že „štvorka“ má v porovnaní s predchádzajúcim infotainmentom dvojnásobný výkon, spolupracuje s bezdrôtovým pripojením Apple CarPlay a Android Auto, využíva modem 5G a auto je samozrejme online, okrem iného kvôli diaľkovým aktualizáciám.
Tento fakt vám okrem iného umožní prostredníctvom aplikácie FordPass kontrolovať na diaľku stav paliva, životnosť oleja podľa palubného počítača, ale tiež napríklad diaľkovo naštartovať.
V aute máte tiež nový adaptívny tempomat schopný využívať dáta z navigácie a spomaľovať pred zákrutami, križovatkami či kruhovými objazdmi a prispôsobovať tiež automaticky rýchlosť lokálnym obmedzeniam. Nová kamera asistenčných systémov má väčší záber, takže elektronika dokáže lepšie detegovať chodcov či cyklistov prechádzajúcich cez križovatku vo vetve, do ktorej práve odbočujete, nechýba ani 360-stupňový kamerový záber a citlivejšie snímače dokážu pri cúvaní zaregistrovať nielen autá križujúce váš smer, ale z väčšej vzdialenosti tiež chodcov a cyklistov, ktorí vstúpia do vašej dráhy.
Motorizácie ostávajú pre slovenský trh nezmenené, z ponuky však vypadáva posledný naftový motor (2.0 EcoBlue s výkonom 120 koní), ktorý bol doteraz dostupný napríklad v Nemecku.
Základom naďalej ostáva benzínový EcoBoost s objemom 1,5 litra a výkonom 150 koní, ktorý dopĺňajú tri hybridy. Dvojica bez možnosti dobíjať auto externe má mierne znížený výkon, z pôvodných 190 koní na 180 koní s pohonom predných kolies a na 183 koní, ak si vyberiete štvorkolku. Plug-in hybrid nejaké systémové kone naopak pridáva – z pôvodných 225 na 243 koní.
Vďaka väčšiemu trakčnému elektromotoru a novej automatickej prevodovke má silnejší hybrid i plug-in hybrid o dosť lepšiu dynamiku. Benzín-elektrická Kuga s AWD vďaka tomu zvládne akceleráciu z miesta na stovku za 8,3 sekundy, zatiaľ čo doteraz na to potrebovala 9,5 sekundy. A ešte lepšie je na tom dobíjací model. Z pôvodných 9,2 sekundy sa zlepšil na 7,3 sekundy.
Ford zároveň pripomína, že obe tieto verzie zvládnu ťahať brzdený príves s hmotnosťou 2,1 tony a PHEV by malo vďaka 14,4-kWh prídavnému trakčnému akumulátoru zvládnuť v čisto elektrickom režime 60 až 69 kilometrov. A ešte drobnosť k tomu prívesu: vďaka funkcii Trailer Tow Navigation môžete jeho rozmery zadať údaj o dĺžke, výške a hmotnosti súpravy a navigácia vám pomôže vyhnúť sa ostrým zákrutám, úzkym uličkám, nízkym mostom či iným problematickým miestam.
Modernizovaná Kuga sa bude naďalej vyrábať v Španielsku, v továrni vo Valencii a na vybraných trhoch začína jej predaj už v tejto chvíli. Prví zákazníci potom dostanú svoje autá v apríli 2024.
zdroj: Ford