Ford chce použitím "zeleného kompozitu" znížiť spotrebu petrochemických produktov a znížiť hmotnosť auta, čo v konečnom dôsledku zasa zníži spotrebu.
Ford sa preto spojil s firmou Jose Cuervo, ktorá už od roku 1795 vyrába tequilu. Tentoraz však nechcú využívať alkohol, ale vedľajší produkt, ktorý pri výrobe tohto moku vzniká. Jose Cuervo samozrejme pestuje veľké množstvo agávy. Tá rastie na poli minimálne 7 rokov. Potom ju pozbierajú a očistia. Na výrobu tequily sa požíva srdce rastliny, čo je v podstate kmeň. Ten potom upražia a pomelú, čím z neho dostanú tekutinu, ktorú ďalej destilujú. Po procese výroby tequily však zostane pomerne veľké množstvo agávových vlákien, čo je v podstate vysušená dužina. Môžeme to nazvať odpad, alebo vedľajší produkt. Časť z neho firma využíva ako kompost a časť použijú miestni remeselníci na výrobu agávového papiera.
Bioplast v aute
Ľudia z Fordu však prišli s myšlienkou použiť tieto vlákna v aute. Bioplast s obsahom agávových vlákien chcú použiť na výrobu exteriérových a interiérových dielov ako spony na káble, diely klimatizácie a kúrenia, či odkladacie schránky. Výskumníci už vyrobili prvé vzorky a tento plast z agávy sa javí ako odolný a vhodný aj na pohľadové diely. Materiál však musí ešte prejsť mnohými testami. Keďže Ford používa pri výrobe tohto materiálu agávové vlákna, mnohým z vás už zrejme napadlo, že výsledok je skôr kompozit ako plast. To však neznamená, že nemusí byť prírodný. Kompozit je totiž materiál zložený z dvoch materiálov odlišných fyzikálnych a chemických vlastností. To znamená, že kompozit je trebárs aj betón a prírodným kompozitom je napríklad aj drevo. Ford zatiaľ drží druhú zložku v tajnosti, no deklaruje, že chce použitím tohto "zeleného kompozitu" znížiť spotrebu petrochemických produktov a znížiť hmotnosť auta, čo v konečnom dôsledku zasa zníži spotrebu.
Mimochodom Ford sa zaoberá využitím biomateriálov už od roku 2000. Aj vďaka tomu v súčasnosti vo svojich autách používa sójovú penu, ricínový olej, pšeničnú slamu, konopné vlákna, celulózu, drevo, kokosové vlákna a ryžové šupy. Poľnohospodárstvo pritom celosvetovo vyprodukuje 5 miliárd ton bioodpadu ročne. Prečo teda aspoň časť z neho nevyužiť. Presne túto myšlienku prezentovala aj Debbie Mielewski, technická vedúca výskumného oddelenia Fordu: "V bežnom aute je okolo 181 kg plastu. Našou úlohou je nájsť vhodné použitie pre zelený kompozit ako tento a znížiť dopad na planétu."
Zdroj: Ford