Najkontroverznejší patent roka? Môžeme o tom dať kľudne hlasovať, predpokladáme ale, že sa v názore na najnovší nápad modrého oválu nezhodneme.
Upozornila naň stránka CarBuzz, ktorá sa všimla, že si Ford nechal zaregistrovať na Úrade pre patenty a ochranné známky Spojených štátov sadu zvláštnych ovládacích prvkov, ktoré by vodičovi umožnili automobil ovládať postojačky.
Výrobca celkom logicky zdôvodňuje túto myšlienku situáciami, pri ktorých vodič terénneho automobilku nemá pri jazde mimo spevnenú vozovku dobrý výhľad na situáciu tesne okolo auta a zároveň nemá pri sebe pomoc, ktorá by vystúpila a pomohla mu s navigáciou.
V tomto prípade má mať šofér možnosť postaviť sa a pozrieť sa na prípadný problém s (ne)cestou a zároveň mu majú nové ovládacie prvky umožniť manipulovať autom bez toho, aby mal prístup k hlavným ovládacím systémom, teda k volantu, brzde a plynu.
Neboli by kamery rozumnejším riešením?
Ak sa pýtate, prečo Ford nerieši situácie podobného typu napríklad kvalitnejším kamerovým systémom (ideálne vybavený čistením šošoviek tlakovou vodou, aby mal vodič dobrý prehľad o situácii napríklad i v blate), vidíme to podobne.
Ford síce hovorí, že prídavné ovládacie prvky umiestnené v ráme predného okna by doplnili ďalšie elektronické podporné systémy kontrolujúce polohu šoféra, ktoré by okamžite aktivovali „asistenta sekundárneho ovládania“.
Ten by vám nedovolil ísť vyššou rýchlosťou ako 3 míle za hodinu, teda 5 km/h a pravdepodobne by bola jeho funkčnosť podmienená náklonmi karosérie v pozdĺžnom i priečnom smere, prípadne kontaktom kolies s povrchom. Stále je ale na mieste otázka, na čo je to dobré, keď vám ešte lepší pohľad pod auto sprostredkujú vhodne umiestnené kamery a v kombinácii so snímačmi by vám dali kľudne prehľad o tom, ako ďaleko máte ostré skaly od citlivejších komponentov podvozka.
Nechceme samozrejme tvrdiť, že ide o jednoznačný nezmysel. Dovolíme si dokonca povedať, že by sa našlo nemálo priaznivcov offroadu, ktorí by takýto systém uvítali. A práve na ich obranu musíme dodať, že podobná technológia je určite bezpečnejšia, ako si odopnúť pás, nechať auto šplhať na bežný tempomat, postaviť sa a riadiť auto jednou rukou na volante a zároveň sa vykláňať.
To môže byť potenciálne veľmi nebezpečný šoférsky návyk, ktorý by Ford pomohol zlegalizovať a urobil by ho bezpečnejším. Skutočne ale potrebujú vyznávači jazdy v teréne takto komplikovanú vec?
zdroj: patentový úrad, Carbuzz