Najnovším samosprávnym celkom, ktorý ruší pred štyrmi rokmi celoštátne zavedený limit 80 km/h na okresných cestách, je Puy-de-Dôme v centrálnej časti Francúzska. Od dnešného dňa (1. augusta 2022) tu môžu vodiči opäť jazdiť deväťdesiatkou. Ide už o 42. department zo 101 samostatných administratívnych oblastí (5 z nich je v zámorí), ktoré sa tak rozhodli, vrátiť sa späť však nebolo také jednoduché, ako si mnohí myslia.
Vláda v roku 2020 (po masívnych demonštráciách) síce vrátila departmentom právo rozhodovať o tejto veci do rúk príslušným riadiacim orgánom, v tomto prípade radám, lenže štát sa tejto zmeny nechcel vzdať len tak.
Jednotlivé departmenty museli preukázať, že „existuje opodstatnený dôvod na opätovné zvýšenie limitu“ a navyše museli k žiadosti predložiť štúdiu nehodovosti príslušnej oblasti. Tú následne posudzovala ONISR (Observatoire national interministériel de la sécurité routière), teda Národné medzirezortné stredisko pre monitorovanie bezpečnosti cestnej premávky, ktoré osemdesiatku predtým zaviedlo.
Že nešlo len o formalitu, dokazuje napríklad department Hérault, na juhu Francúzska s hlavným mestom Montpellier. Jeho žiadosť o zvýšenie rýchlosti na 90 km/h bola zamietnutá, pretože nepredložil dostatočne závažné dôvody na zmenu.
Navyše pozitívne stanovisko ONISR automaticky neznamenalo, že vedenie samosprávneho celku osemdesiatku zruší. Bolo to len odporúčanie, že 90 km/h zaviesť môžu. Napriek tomu ale úspešné departmenty neváhali, povolenie využili a osemdesiatku zrušili. Ako je to možné?
Úradník proti úradníkovi
U nás síce nie je úplne bežné, aby úradníci išli proti úradníkom, spomínaná plošná zmena v roku 2018 však bola mimoriadne nepopulárna a naštvala okrem iného aj množstvo lokálnych autorít, ktoré museli čeliť hnevu vodičov, motoristickým združeniam, dopravcov či logistických firiem, ktorým sa predlžovali časy distribúcie tovaru.
Napriek návratu k pôvodnej rýchlosti sa štátne orgány dohliadajúce na bezpečnosť premávky stále snažia presadzovať nižší limit. ONISR tvrdí, že prechod z 90 na 80 km/h znížil v priebehu 20 mesiacov počet úmrtí o 349 osôb a ušetril 700 miliónov eur jednak kvôli menšiemu počtu nehôd, ale tiež vďaka nižšej spotrebe paliva.
Združenia vodičov však tieto dáta spochybňujú a tvrdia, že v nezávislej správe predloženej vlani parlamentu žiadne významné účinky zníženia rýchlosti zaznamenané nie sú. Na to konto ONISR kontrovalo, že sa tak stalo preto, že v roku 2020 došlo k dramatickému zníženiu áut v premávke kvôli pandémii koronavírusu. Ako to vidíte vy? Uvítali by ste na našich okreskách osemdesiatku alebo išli naopak rakúskou cestou a zvýšili limit na 100 km/h?
Odpovedalo 96 ľudí
zdroj: Connexionfrance, Shutterstock