Nepopulárne opatrenie znižujúce maximálnu povolenú rýchlosť na okresných cestách Francúzska z 90 na 80 km/h odôvodnili riadiace orgány bojom proti vysokej nehodovosti a úmrtnosti na tomto type ciest. Počas predchádzajúcich troch rokov totiž neprimerane stúpol počet úmrtí a v rámci celoeurópskeho boja za bezpečnejšie cesty sa práve Francúzsko rozhodlo všetkým ukázať, že nižšia rýchlosť urobí cesty reálne bezpečnejšími.
Znížená rýchlosť mala podľa miestnej osvety na francúzskych okresných cestách ročne zachrániť až 400 životov.
Vlna nevôle
Proti zníženiu max. povolenej rýchlosti sa okamžite zdvihla vlna nevôle nielen zo strany bežných vodičov, ale aj prepravných spoločností, ktoré okamžite vyčíslili ekonomické straty súvisiace s neskoršími dodávkami tovarov. Francúzsko podporené Európskou radou pre bezpečnosť dopravy (ETSC) napriek verejnej nespokojnosti úpravu v júli 2018 zaviedlo. Zatiaľ však na skúšobnú dobu dvoch rokov a v lete 2020 sa mal prínos zníženia povolenej rýchlosti podrobne vyhodnotiť.
Zvýšený počet prísnych pokút za prekročenie zníženej povolenej rýchlosti Francúzov rozzúril.
Útok na radary
Hoci po roku fungovania obmedzenia došlo k reálnemu zníženiu úmrtnosti pri dopravných nehodách na okresných cestách, protesty verejnosti podporené hnutím žltých viest nabrali na intenzite a v mnohých regiónoch začali ľudia demolovať rýchlostné radary pri cestách. Miestna polícia totiž okamžite po znížení povolenej rýchlosti začala rozdávať pokuty ako na bežiacom páse. Celá akcia tak vyzerala skôr ako vynaliezavosť štátneho aparátu, ktorý sa v mene bezpečnosti dostal k väčšiemu objemu peňazí z pokút. Francúzsky premiér Edouard Philippe preto pod nátlakom nespokojnej verejnosti pre upokojenie situácie dočasné nariadenie predčasne zrušil a na okresné cesty sa opäť vracia max. limit 90km/h. Európska rada pre bezpečnosť dopravy je krokom Francúzska sklamaná a považuje ho za unáhlené. Podľa Antonia Avensa, výkonného riaditeľa ETSC, je opätovné zvýšenie povolenej rýchlosti na 90 km/h krokom späť a ústupkom v bezpečnosti na európskych cestách. Francúzsky premiér však na svojom kroku trvá a k rýchlosti 80 km/h sa zatiaľ vrátiť nehodlá.
Téme zníženia rýchlosti na francúzskych cestách sme sa už na topspeed.sk venovali. V ankete pod článkom sa pritom až 91 % hlasujúcich čitateľov vyjadrilo, že by niečo podobné u nás nechceli. Ako sa ukázalo, samotní Francúzi na to mali veľmi podobný názor.