Ako jeden z prvých začal verejne hovoriť o (v podstate identickej) podpore európskych elektromobilov na pôde EÚ francúzsky minister financií Bruno Le Maire, ktorý namiesto obviňovania Spojených štátov z diskriminácie pragmaticky prehlásil:
„Možno nastal čas vyhradiť bonusy buď pre elektrické vozidlá vyrobené v Európe,“ oznámil Le Maire novinárom počas jednaní o rozpočte na rok 2023 a dodal. „Ak chceme brániť náš priemysel, pracovné miesta a technológie, musíme hrať podľa rovnakých pravidiel.“
Jeho hlas neostal dlho osamotený. Portál Autonews aktuálne píše, že francúzsky prezident Emmanuel Macron sa momentálne pokúša získať podporu k vyššie uvedenej myšlienke nemeckého kancelára Olafa Scholza.
Plán má pomôcť európskym výrobcom automobilov konkurovať Spojeným štátom a Číne potom, ako prezident Joseph Biden načrtol nové podmienky získavania dotácií na elektromobily v USA a senát ich schválil.
Aj keď sa Paríž s Berlínom nevie dohodnúť na budúcej obrannej či energetickej politike, v prípade podpory národných záujmov automobilového priemyslu zo strany Európskej únie – zdá sa – našli spoločnú reč. V nedávnom rozhovore pre televíziu France 2 to po stretnutí so Scholzom v Paríži potvrdil Macron. Obaja lídri sa údajne zhodli na tom, aby sa európske dotácie využívali na vozidlá vyrobené v EÚ.
„Na jednej strane máte Čínu a USA, ktoré chránia svoj priemysel. Európa ostáva otvorená, to sa ale musím zmeniť,“ povedal Macron v relácii France 2. Autonews do toho tvrdí, že podľa človeka oboznámeného s myslením Scholza „nemecký kancelár tento názor zopakoval“.
Vtipné na tom je, že pred desiatimi rokmi sa Francúzsko snažilo presadiť podobne naladený zákon, takzvaný „Buy European Act“, ktorý by občanov EÚ tlačil do nákupu tovaru vyrobeného únii, na odpor sa vtedy ale okrem Bruselu postavil i Berlín, ktorý sa obával dôsledkov pre jeho automobilky v Číne a USA. Dnes si Francúzsko i Nemecko notujú, obchodná vojna totiž môže byť to jediné, čo výrobcov na starom kontinente skutočne ochráni pred importovanými elektromobilmi.
zdroj: Autonews Europe, VW, Renault